Anmeldelse av Emil i Lønneberget (Emil i Lönneberga), svensk film fra 1971

Familie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: Alle år

Den nysgjerrige og uheldige rampegutten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.08.2017]

Emil er en liten gutt som bor på gården Katthult i grenden Lønneberget i Småland. Der bor han sammen med moren sin Alma, faren sin Anton, søsteren Ida og tjenerne Alfred og Lina. Også Trøsamaia var ofte innom gården for å hjelpe til. Det var ikke en eneste som ikke visste om den fæle gutten Emil i hele Lønneberget. Emil gjorde mere spell enn det er dager i året. Emil tenker ikke å være stygg, han mener ting vel selv om alt han gjør langt i fra oppfattes slik. Han gjør heller ikke de samme sprellene to ganger, men finner stadig på nye.

Emil er også veldig nysgjerrig og vil finne ut av en rekke ting som ikke folk rundt ham liker at han tukler med. Når Emil får skylden for en av sine streker, roper faren hans så det gjaller ut over hele Katthult: ‘Eeeeeeeemil’. Da må Emil løpe så raskt han kan inn i snekkerbuen sin. Der låser han den på innsiden og faren låser den på utsiden, slik at ingen kan komme i kontakt med hverandre. Hver gang Emil satt der spikket han en ny figur og han har nok sannsynligvis den største samlingen trefigurer i hele Småland. Og Trøsamaia sprer ordet om alle de gale tingene som emil gjør. Emils beste venn er tjenestegutten Alfred. Og Emil og Lina slåss om oppmerksomheten fra Alfred. Lina er nemlig veldig forelsket i Alfred.

Filmen er bra morsom for liten og stor. Emil har en herlig sjarme og filmen klarer virkelig å bygge opp under hvordan Emil er som barn. Han har mye kreativitet og det fører han ofte ut på tynn is, selv om han ikke mener at ting skal gå galt. Filmen er spekket med streker fra Emils mer eller mindre ufrivillige streker. En dag klarer Emil å ødelegge to middager på en dag og får faren til å sitte i en rottefelle. Det gjør at Emil bestemmer seg for å aldri komme ut av snekkerbuen sin. Vi får også historien om hvordan Emil heiser søsteren opp i flaggstangen og setter hodet fast i suppeskålen. Men det skjer også mye mer som du må se filmen for å oppleve.

Dette er en solid barnefilm fra søta bror, basert på Astrid Lindgrens herlige fortellinger om Emil. Astrid Lindgren har skrevet utrolig mye minneverdig barnelitteratur. Filmen er bra spekket med fornøyelige rampestreker fra Emil som selv ikke vet at han gjør. Regien er ved Olle Hellbom og han har laget en flott film som viser den svenske landsbygda på sitt mest idylliske sett. Dette er ganske moro for barna, men også noe en voksen også synes er bra artig de også. Filmen er bra underholdende og det er godt gjort å holde intensiteten oppe i godt over 90 minutter. Dette vitner om en enorm kreativitet hos Astrid Lindgren som er i verdenstoppen på barnelitteratur.

Vi får også noen kule og stemningsfulle og sjarmfulle sanger med tekst av Astrid Lindgren og med musikk av Georg Riedel. Skuespillet er også solid med en sjarmfull Jan Ohlsson i front so Emil. Ellers er Allan Edwall herlig som Emils far som sliter med sinnet over alt det gale som gutten gjør.

Det er vanskelig å ikke like filmen om Emil. Dette er de klassiske historiene som alle kjenner og har hørt om de ikke har sett filmen. Dette var både fin nostalgi og en ypperlig barnefilm for dagens barn med bra tempo og mye underholdning. Tror barna har mye å lære av historien om Emil og også kan de le og mores litt av alt det rare han finner på. Emil er nemlig den lille gutten med det store hjertet som har det med å gjøre alle de feile tingene til alle de gale stundene. Tror barna kan identifisere seg med gutten i måten ting fremstilles på filmen.

- Emil og grisungen - Den beste filmen om Emil!
- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!

- Rasmus på loffen - En fin landstrykerhistorie
- Brødrene Løvehjerte - Episk eventyr fra Astrid Lindgren
- Karlsson på taket - Verdens beste flygende skrytepave!
- Emil og grisungen - Den beste filmen om Emil!
- Nye streker av Emil i Lønneberget - Gutten med det store hjertet!
- Pippi Langstrømpe drar til sjøs - Pippi redder faren sin
- Pippi på rømmen - Elleville Pippi blir med Tommy og Annika ut på tur
- Skrållan, Ruskprick og Knorrhane - Barna fra Saltkråkan møter smuglere
- Tjorven og Mysak - Sjørøverlekedagen på Saltkråkan
- Tjorven og Skrållan - Malins lille rampeunge!
- Tjorven, Båtsmann og Moses - Sommerstemning på Saltkråkan

Omtalespalte: Utenfor Hollywood