Anmeldelse av Tenebre, italiensk film fra 1982

Kriminal, Grøsser, Thriller Spilletid: 110 minutter

Originalt mordmysterium fra Argento

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.07.2017]

Den amerikanske kriminalforfatteren Peter Neal kommer til Italia for å reklamere for den nyeste boken sin ‘Tenebre’. En forstyrret morder utnytter det celebre besøket fra forfatteren til drepe en rekke kvinner. Morderen er tydelig inspirert av Peter Neals roman og det legger ikke morderen skjul på da han leverer små lapper til forfatteren med ledetråder om neste mord. Det gjør at politiet samarbeider med forfatteren om å etterforske mordene. Det gjør at de selv havner på morderens liste...

Jeg har nylig sett en god del Dario Argento-filmer og denne er jammen meg ikke dårlig i så måte. Den er en av de bedre reine giallofilmene (kriminalfilmene) bak ‘Profondo rosso’. Liker utrolig godt hvordan Argento leker med oss i mysteriumet. Det er ikke vanskelig å gjette morderen om du er veldig observant, men dette er mer moro når man skjønner hvordan alt henger sammen. Elsker hvordan filmene til Argento ikke er over før rulleteksten kommer. Argento har laget en meget smart og effektiv film der alt henger mesterlig sammen.

Elsker hvordan forfatteren involveres i mordene som baseres på hans egen bok. Underveis får vi se ting fra morderens ståsted og vi ser bare hanskene hans i bildet. Liker også hvordan filmen gir deg hint om morderen underveis i filmen på en meget smart måte uten å avsløre for mye. Det krever en smart hjerne og en dyktig regissør for å lage noe så effektivt som dette. Hele veien sitter man å gjetter på hvem som står bak mordene. Og mordgåten avsløres ikke før helt på slutten.

Underveis i filmen er det ikke alt man skjønner skikkelig, men du må ta det med ro, fordi alt forklares etterhvert. Det blir mange scener og personer å holde rede på. Noen scener kan man gjette er et tilbakeblikk, men man vet aldri helt før alt oppklares. Regissør Dario Argento har klart å lage en veldig helhetlig film med tanke på spenning, innhold og presentasjonsteknikk. Musikken er igjen meget god i filmen og er skapt av den italienske gruppen Goblin som Argento har samarbeidet tett med i de fleste filmene sine. Musikken brukes på mesterlig vis og bygger opp mye stemning i filmen.

Jeg liker at Dario Argento klarer å variere filmene sine selv om de ofte er smidd over samme lest. Hver film har sin egen signatur av de jeg har sett til nå. Også ‘Tenebre’ skiller seg ut. Du får mange estetisk vakre scener i filmen blandet med en rekke spenningsmomenter og herlig skrekk. Vi får blant annet en mesterlig lang tagning der kameraet følger arkitekturen på huset og kikker inn og ut gjennom vinduene på en meget elegant måte. Dette er også den Argento-filmen jeg har sett til nå med flest mord, og alle er passe varierte.

Innholdet i filmen er meget bra. Vi følger en rekke rollefigurer i filmen. I begynnelsen hopper det rundt på hvem vi følger. Mange av de kameraet følger er de morderen skal drepe. Det blir flere makabre scener i filmen. Mordene skjer med både barberkniv og øks. Vi besøker et fasjonabelt hus med en skikkelig nasty hund som en uheldig kvinne får etter seg. Det gjør at pulsen hopper litt i en del scener. I åpningsscenen får se en mann i svarte hansker som leser fra en bok foran peisen. Vi får også sen se en jente på stranden som blotter sine bryster og lokker til seg en rekke gutter og hun blir trakassert litt av en av guttene som gjør at hun tar hevn med å kjøre hælen på den røde høyhelte skoen sin ned i halsen på gutten.

Alt i alt var denne filmen midt i blinken for min del. Liker litt småintrikate mordmysterier som det går an å løse om du er kløktig. Regissør Dario Argento har virkelig skapt mange filmer i denne gaten, og dette er også en av de bedre morderfilmene. Filmen er ikke like magisk som Suspiria reint filmteknisk, men har likevel imponerende mye godt filmhåndtverk i seg likevel. Det gjør dette til en av de beste filmene til Dario Argento sammen med en håndfull andre. I mine øyne er Dario Argento en av mine favorittregissører innenfor skrekkaktige thrillere.

- Dracula 3D - Dario Argentos forsøk på en Draculafilm
- Sleepless - Frustrasjonens varierende mester glimter til igjen
- The Phantom of the Opera - Forsøk på grøsser om Operafantomet
- Stendhal's Syndrome - Etterforsker sliter med hallusinasjoner
- Trauma - Morderen dreper i regn og kveler sine offere
- Two Evil Eyes - Kona vil slå kloa i formuen og en uhyggelig katt skaper problemer i hjemmet
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Phenomena - Herlig mystikk med en gal morder
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Cat O'Nine Tails - Reporteren og den blinde forsøker å avsløre en morder
- Four Flies on Grey Velvet - Mordermysterium med snert
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

- Giallo-film - Les flere.
- Utenfor Hollywood - Les flere.

• Filmfreakcentral.net
  • Not Coming to a Theater Near You