Anmeldelse av Drunken Master (Jui kuen), kinesisk (hong kong) film fra 1978

Action, Komedie, Kampsport Spilletid: 107 minutter

Kampsportkomedie av de sjeldne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.07.2017]

Wong er en moroklump som tror han er verdens beste til å slåss. Etter at wong slåss og spøker med noen på markedet, straffer faren Wong med en rekke torturmetoder. Wong drar bort fra faren. Han tror han er utlært i Kung Fu, men det synes ikke en streng gammel mann han møter på veien. Læremesteren har en helt spesiell stil som involverer alkohol. Den vil Wong lære så han kan ta hevn på en leiemorder som ydmyket ham på det groveste...

Filmen åpner med en kinesisk mann kledd i hvitt finner en lapp i et gjemt skrin. Der står det at han kan få 500 dollars for Charlie Weis død. Etter han har lest lappen river han den. Like etter ser vi Charlie Wei trene før leiemorderen ankommer stedet. Da får vi litt av en kamp mellom legenden Charlie Wei som aldri har tapt en kamp mot leiemorderen med tordenbenet. Denne kampen er svært spektakulær og gir en killer åpning på filmen.

På Robert Fungs kampsportskole. Der finner vi Wong som er litt av en spøkefugl som tøyser med sin læremester og de andre elvene. Han er svært dyktig i kampsport og er også listig som få. Når gutta drømmer om å kysse den fineste kvinnen på markedet, tar Wong utfordringen. Han løser dette på det morsomste vis med å late som han har fått noe i øyet og skal få jenta til å blåse på han og akkurat da hun blåser beveger han hodet slik at hun kysser ham. Han har også plassert en slange under beina på henne så hun hopper opp i favnen hans like etterpå. Men moren hennes er svært stødig i kung fu og gir Wong en lekse og banker ham foran alle på markedet.

Filmen er åpenbart skrudd sammen som en kampsportkomedie i god gammeldags stil som de gamle stumfilmstjernene ville blitt stolt over. Det er mange utrolig stilige og forseggjorte kampscener i filmen som på en utrolig morsom måte. Det blir med andre ord mye slapstickhumor i filmen utført av dyktige kamsportutøvere. Den lystige og lette stemningen gjør filmen befriende underholdende. Og mot slutten blir også tittelen forklart der vi får se en kampsportstil der man blir bedre jo mer man drikker av alkohol.

Filmen er vellykket regissert med tanke på underholdning gjennom kampsport og humor. Filmens historie er den enkleste å følge. Alt begynner med å introdusere rollefigurene. Og etterhvert blir vi mer og mer kjent med rollefiguren Wong og hva han har å fare med. Men leiemorderen som filmen starter med dukker ikke opp før halvveis i filmen etter åpningsscenen. Men når handlingen er såpass moro som dette, blir dette lett som en klassiker å regne. Og sammen med kampsportpakken er dette solid. Lyddeffektene i slåssingen er også på plass som vanlig. Og selv om de er sterkt overdrevent så var dette noe alle kampsportfilmer på denne tiden hadde i seg.

Jeg har alltid vært fascinert over kampsportfilmer siden jeg i ung alder så Karate Kid første gang. Og Jackie Chan er nok min ynglingstjerne som kampsportskuespiller. Det er flere grunner til det utover at han er dyktig i kampsport. Liker Jackie Chans store evne til å underholde publikum. Han gir alltid alt i det han er med på og var også en av de dristigste og beste stuntmennene i bransjen. Og det at vi vet at han gjør alle stunts selv i filmene før Hollywood tok tak i stjernen er utrolig imponerende. Har sett Drunken Master en gang før, men det er såpass lenge siden at jeg tenkte at det var fint med et gjensyn. Her får vi virkelig se konturene av en stor underholdningstjerne i Jackie Chan.

Alt i alt er dette en meget vellykket kampsportfilm med mye sjarme og humor. Kampsportscenene er reine nytelsen å se på i filmen og er ypperlig koreografert. Alt bygger opp mot kampen som vi vet kommer underveis i filmen. Jackie Chan er en ypperlig frontfigur med både kroppslig og komisk timing. Sluttscenen er meget episk og særdeles morsom. Det gjør dette til en av de beste Jackie Chan-filmene jeg har sett til nå av det mer komiske slaget.

- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!

- Crouching Tiger, Hidden Dragon 2: Sword of Destiny - Netflix med oppfølger til Snikende Tiger, Skjult drage

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Austin Chronicle