Anmeldelse av Final Destination 2, amerikansk film fra 2003

Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Lurer døden på motorveien...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.07.2017]

Vi følger Kimberly Corman som drar på en helgetur med bilen full av venner. Underveis på turen drømmer hun om en forferdelig trafikkulykke der hun selv blir involvert i. Hun blir helt hysterisk og stopper bilen. Like etter skjer det en ulykke lenger fremme på veien som hun blir øyenvitne til. En lastebilsjåfør mister kontroll over lasten, og når tømmeret raser ut på motorveien blir dette raskt en dødelig felle for bilene som kommer etter. De overlevende som stoppet fordi Kimberly reddet dem er glad for å være i livet. Men gleden er kortvarig, for litt etter litt begynner de å dø av søkte ulykker en etter en...

Vi møter vi igjen Clear Rivers (Ali Larter), som var den eneste overlevende etter flyulykken på Flight 180. Hun har lagt seg inn på et mentalsykehus for sikkerhets skyld. Hun lever i konstant frykt for døden. Clear kan oppfattes som gal, men hun har ikke tatt feil. Døden beveger seg mot Route 23 og er på vei sørover.

Dette er oppfølgeren til thrillersuksessen Final Destination fra år 2000. Vi får en ny film og nye ungdommer som skal forsøke å lure døden. Ett år etter flyulykken i første film er nye ungdommer på tur. Denne gangen med bil og ulykken blir en stor trafikkulykke. Lasten på en tømmerbil faller ut i veibanen og forårsaker en masseulykke. Som i første film med Alex ser også Kimberly (Hovedpersonen) for seg ulykken på forhånd og avverger døden for henne og en del andre bilister.

Vi får også en del ulykker også i denne filmen. Døden forsøker med alle midler å ramme ungdommene. Det er flere ulykker som skjer til en hver tid. Det gjør det vanskelig å vite når det kommer en ulykke ungdommene vil dø av. Det blir flere skumle øyeblikk i filmen. Om du er redd tannlegen advarer jeg om en skrekkelig tannlegescene i filmen, selv om den ikke er helt i The Dentist-gaten. Vi får også en nasty scene i en heis med med en mann med kroker og et hode som blir kuttet av på en meget spesiell måte. Tillegg får vi se at stiger kan være langt farligere enn bare å falle ned fra. Det blir også noen referanser til Stephen King.

Konseptet er helt likt som i forrige film, bare litt dårligere, men fullt severdig. Nytt i denne filmen er at hovedpersonen får flere drømmer om dødsulykker som skal komme før de skjer. Det er heller ikke lett å lure døden i oppfølgeren når ungdommene står på en overmenneskelig dødsliste. Det er med andre ord den usynlige døden som er på ferde og ikke en tradisjonell morder. Dette er et bra nok konsept og tålte en oppfølger, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal kunne løftes i de neste oppfølgerne.

Alt i alt er dette en okei film. Den føltes dog egentlig bare som en reprise av første film. Når katta er ute av sekken er det ikke så mye juice og igjen i serken. Spenningen er også litt borte i andre film og det blir for mye gjentakelse. Film nummer to er dog noe mer skrekkaktig med flere groteske scener, men likevel føles dette som en lettere affære, og det er ikke nok skrekk i dette til å engasjere hardcore skrekkfans. Med andre ord var det lite nytt å melde i denne oppfølgeren.

- Final Destination 5 - Noen lurer døden i bussulykken på broen
- The Final Destination 3D - Nye ungdommer forsøker å lure skjebnen
- Final Destination 3 - Lurer døden i fornøyelsesparken...
- Final Destination - Kan man lure skjebnen?

- The Final Destination 3D - Nye ungdommer forsøker å lure skjebnen
- Snakes on a Plane - Giftige slanger på luftetur