Anmeldelse av Sjokolade (Chocolat), engelsk (britisk) film fra 2000

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 11 år

Litt enkel, men interessant

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 20.07.2017]

Hun er alenemor, går ikke i kirken og hun åpner en sjokoladeforretning midt i fastetiden! Vianne skaper med andre ord oppstyr i andedammen, med det samme hun flytter til en liten by. Byens snerpete borgemester, mener all nytelse er syndig og skadelig for moralen. Viannes hjertevarme personlighet og hennes hjemmelagde sjokolade-spesialiteter lokker, på tross av borgemesterens moralpreken, byens dydige borgere på syndens sanselige avvei. Én bit og de er solgt.

Filmen starter med at Vianne og hennes åtte år gamle datter ankommer den franske landsbygda Lansquenet, en liten by som livet har stått stille i over 100 år. Dagen etter at hun kommer til byen, åpner hun en veldig spesiell sjokoladebutikk- fylt til randen av den nydeligste konfekt som får munnen til å løpe i vann. Byens adelsmann og selvutvalgte leder, Comte de Reynaud (Alfred Molina), er rystet over hvordan Vianne frister landsbyfolket med sine delikatesser. I frykt for at sjokoladen vil forderve byen, akter han å nekte alle å entre Viannes butikk, i håp om at det vil drive henne ut av byen for alltid. Når den kjekke sigøyneren Roux (Johnny Depp) kommer til byen, og slår seg sammen med Vianne, blir det en dramatisk konfrontasjon mellom de som foretrekker de gamle tradisjonene og de som nyter livet og sjokoladens gleder.

Dette er en film jeg tilfeldig fant på Netflix. Jeg er av den typen som ikke er helt fan av denne typen filmer, da drama ikke helt fenger meg. Det skal sies at jeg ble positivt overrasket over filmen, som har Johnny Depp i en av rollene. Dette er en film som stepper innom både drama, eventyr og litt kjærlighet. Filmen byr på andre kjente skuespillere som franske Juliette Binoche, Judi Dench og Alfred Molina. Skuespillerene har en veldig god kjemi seg imellom i filmen, der Depp og Binoche må trekkes frem som filmens sterkeste kort, men også Alfred Molina gjør en god rollefigur.

Filmen er regissert av Lasse Hallström, mens manus er ved Joanne Harris og Robert Nelson Jacobs. Handlingen er om mulig litt for enkel. Vi skjønner raskt at Vianne og Roux kommer til å finne tonen, selv om Roux ikke kommer til landsbygda før rundt midtveis i filmen. Liker at filmen veksler mellom ulike sjangre, noe filmer nå til dags ikke har til vane å gjøre. Filmens mest interessante rollefigur er det Alfred Molina som står for, som adelsmannen Comte de Reynaud. Comte gjør alt han kan for å stoppe sjokoladesalget.

Filmen er ikke like engasjerende hele veien, men manuset og skuespillet er så pass bra at filmen fenger uansett. Også de små ungene i filmen er morsomme å følge, da de er med på å gjøre at man blir grepet av historien. Jeg hadde med andre ord to underholdene timer med 'Chocolat', der historien og de interessante rollefigurene virkelig skinner. Spesielt samspillet mellom Johnny Depp og Juliette Binoche gikk over all forventning. Som nevnt er ikke filmen like underholdene hele veien, men det spiller ingen rolle, for den griper meg uansett. Summa Summarum, anbefaler undertegnede filmen på det varmeste for å live opp hverdagen.

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- Hypnotisøren - Fortettet spennende