Anmeldelse av Super Mario Bros., engelsk (britisk) film fra 1993

Action, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter

Rørleggerne som forsøker å redde verden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2017]

Historien begynner med fortellingen: ‘For lenge siden var dinosaurene jordas herskere. De var store så folk kranglet ikke med dem. Det fantes faktisk ikke mennesker da, bare de første pattedyrene. I bunn og grunn var livet godt. For 65 millioner år siden traff en kjempemeteoritt i Brooklyn. Da sa vi morna til dinosaurene på jorden. Men tenk om noen overlevde og en parallell dimensjon ble skapt der dinosaurene utviklet seg til intelligente, aggressive skapninger som menneskene. Og tenk om de fant en vei tilbake?’.

I 1973 løper en fortvilet mor gjennom i gatene i Brooklyn. Hun bærer med seg en stor bylt som hun legger på trappen til et nonnekloster før hun forsvinner ned i trappen. Nonnene åpner steinen som ligger i bylten med en viktig krystall som fulgte med. I steinen ligger et egg som klekkes når det kommer ut i varmen. I egget ligger en nyfødt jente.

20 år senere besøker vi Mario-familien som består av to brødre som driver rørleggerfirma. Mario og Luigi er konstant på farten på vei til jobber i det tøffe yrket. Deres argeste konkurrent entreprenøren Scapelli som ikke er særlig hyggelig fyr. Scapelli får litt å stri med når et av Brooklyns største byggeprosjekter, som han styrer, står stille imens studenter graver etter dinosaurbein. Som ansvarlig for studentene finner vi den fagre jenta Daisy.

På vei hjem fra dinosaurbeinutgravingene blir Daisy jaget av to av den onde Kong Koopas menn fra den andre dimensjonen. I siste sekund blir hun reddet av Mario-brødrene. Luigi faller for Daisy og ønsker å hjelpe henne. De tilbyr henne skyss hjem. Lite vet de at dette bare er begynnelsen på eventyret de blir tatt med på etter å ha møtt Daisy. De følger etter Daisy som viser seg å være en prinsesse som blir kidnappet. Nå er det opp til Mariobrødrene å redde prinsessen som er tatt til fange i den andre dimensjonen av Kong Koopa. Han er ute etter krystallen hennes slik at han kan smelte sammen de to dimensjonene og gjøre alle mennesker om til aper...

Dette er noe så unikt som verdens første film basert på et TV-spill. Jeg husker godt Nintendospillet Super Mario Bros. som filmen er basert på. Det var en av min barndoms første store dataspillhelter. Hadde aldri Nintendo selv, men spilte hos mange andre venner. Derfor var dette en film jeg hadde veldig lyst til å se. Hadde også litt tro på at filmen kunne være litt underholdende.

Alt begynner med voldsom nostalgi med en kul versjon av den magiske Mario-themen. Allerede der kjenner jeg at filmen beveger meg litt. Selve filmen starter pixelert som om det skulle være et dataspill. Deretter glir filmen over i vår verden og resten av filmen utspiller seg som en live action spillefilm. Det første som møter meg er at dette er utrolig rart konsept å lage film av uten å lage det som en tegnefilm. Dette føles litt som Turtlesfilmene bare ti ganger rarere.

Konspetet er så far out fra å skulle lage en skikkelig film av. Og det blir mye snålt du møter på underveis som vi husker fra spillene. Hvis du trodde at du ville få en rørlegger som gikk inn i rør og ble større av å spise sopper og finner ting i mustein i jakt på ekstra liv og og mynter, må du tro om igjen. Dette forsøker faktisk å lage en skikkelig historie ut av det hele som inkorporerer ‘vanlige’ rørleggere som møter på mye rart og blir etterhvert litt av noen helter. Med andre ord ligner ikke dette særlig på spillet. Skueapillet er også veldig på det jevne med kjente skuespillere som Bob Hoskins (Den litt smålubne Mario) og Dennis Hopper som Kong Koopa.

Effektene er full av praktiske effekter med små sopp som vokser overalt og minner mer om et slags elastisk soppnettverk. Du møter også små animerte dinosaurdukker som selvsagt er Yoshi. Prinsesse Peach er dog ikke med i filmen, men Daisy er prinsessen. Kong Koopa har også en maskin som han kan sende skapninger frem eller tilbake i evolusjonsstige. Alle mennesker blir sendt tilbake i evolusjonen. Da blir de kraftig og lite intelligente slik at de bare tjener Kong Koopa. De blir da til såkalte Goombaer som er en høy og kraftig person med et ørlite grønt, rundt hode med stor munn.

Jeg tror at de fleste som så filmen da de var liten elsket den. Jeg hadde bare sett deler av den og hadde ikke noe særlig forhold til filmen før jeg så den. Det gjorde at jeg bare synes referansene til spillet var det kuleste med filmen. Selve historien føles veldig snodig og rotete. Det er utrolig mye rart som skjer og jeg vil tro at de fleste som ser filmen uten å ha noe forhold til spillene bare synes dette var en drittfilm. Jeg sliter litt med å engasjeres stort av dette og dette blir aldri helt den filmen jeg hadde håpet på forhånd at den skulle være.

Det er utrolig vanskelig å skulle rulle trening på denne filmen. For min del lå underholdningsverdien maksimalt på en treer, men filmen er ikke så godt laget. Det er faktisk slik at dette minner ikke rent lite om en veldig påkostet B-film til tider. Derfor er det svært vanskelig å ta denne filmen seriøst på noe som helst plan. Jeg velger å forsøke å justere meg ned på en toer som film, men som hjertet mitt sier at dette var verdt en treer på grunn av all nostalgien. Håper samtidig at hvis det skulle dukke opp en fremtidig Super Mario-film at den vil bli litt mer gjennomarbeidet enn dette som var svært forglemmelig.

Omtalespalte: Sci-fi

• Cine-vue.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • About.com

England, USA

Hollywood Pictures, Allied Filmmakers, Cinergi Pictures Entertainment Inc., Lightmotive, Nintendo Co. Ltd.