Anmeldelse av Phenomena, italiensk film fra 1985

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 110 minutter

Herlig mystikk med en gal morder

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.07.2017]

Vi følger den unge Corvino (Jennifer Connelly) som nettopp har ankommet en aktet sveitsisk internatskole. Der begynner en morder å drepe de unge studentene. Etter en rekke tips fra entomologen (Donald Pleasence) er Corvino på sporet av morderen. Det blir starten på et farlig spill hun ikke aner helt konsekvensene av, men hun får ikke fred før morderen er avslørt...

Filmen begynner friskt med idyllisk stemning i det noen danske skolebarn skal ta bussen langt ute på landet. En av jentene rekker ikke bussen og finner ut at det ikke er annet å gjøre enn å forsøke å få husly i nærmeste bolig. I huset møter hun på en galning som stikker henne med en saks og løper etter henne ned til en foss der hun blir fanget og hodet kappet av så det farer ned fossen.

Denne filmen er litt av en joker. Personlig elsket jeg det jeg fikk, men det hele er svært alternativt og overnaturlig, så om du ikke liker slikt er det bare å styre unna. Vi snakker her om en jente som kan kommunisere med insekter og noe annet rart også. Dette er en veldig rar film med en insektforsker i rullestol spilt av Donald Pleasence fra Halloween. Vi får også en ape i en sentral rolle og en galen morder med mer som jeg ikke skal avsløre. Dette minner faktisk litt om Fredag den 13. til tider på flere plan bare litt mer alternativt og med flere forskjellige komponenter i komposisjonen.

Jeg liker hvordan Dario Argento har lagt opp filmen. Det blir mange estetisk vakre scener underveis. Jeg liker filmen selv om den er veldig brutal på sitt verste. Det trigger kanskje interessen til de som liker mer hardcore skrekkfilmer. Jo mer vi nærmer oss slutten jo mer brutal blir filmen. Det er også en mordgåte med et medfølgende mysterium som gradvis rulles opp. Likevel er det sparsomt med informasjon vi får underveis slik at filmen holder på spenningen mest mulig.

Mot slutten er filmen veldig brutal, makaber og samtidig svært intens. Jeg tenkte iløpet av slutten en rekke ganger at filmen kommer til å roe seg, men dette er ikke over før i siste minutt. Det viser seg at filmen som er ganske underholdende hele veien også spart litt krutt til slutten. Dette vitner om at den gamle skrekkmesteren ikke har glemt sine saker.

Mine favoritter blant Dario Argentos filmer er ‘Suspiria’ og ‘Deep Red’. Denne filmen føles et lite hakk ned fra de nevnte filmene, men overraskende solid for en film med bare 6,9 på IMDB. Jeg vurderer denne filmen en god del bedre enn det og lander på en finfin femmer på terningen for nok en skrekkfull kongefilm av Argento som har mye å by på reint mystikkmessig også utover de mange mordene.

Musikken er også en nøkkelbrikke i denne filmen som i de andre jeg har sett av Argento. Han bruker musikken på en stilfull og litt voldsom måte for å skape stemninger. Det er ikke alltid han treffer på alt musikken i denne filmen, men i det store og det hele er filmen mesterlig på topp i møtet mellom musikk og foto.

Dette likte jeg overraskende godt. Hadde ikke helt troen på denne filmen på forhånd, men Argento beviste at han har mer saft i serken til å skape flere særegne filmer med kule og spesielle manus som bakteppe for skrekken. Jeg liker filmer som skiller seg ut, og det gjør denne også og den matchet bra med det jeg liker av god skrekk. Jeg ble til og med litt skremt av filmen og synes den var overraskende brutal og svært spennende mot slutten. Det gjør dette til en solid skrekkfilm i min bok, men som sagt er dette kanskje ikke for alle med sitt tidvis overnaturlige og snåle preg.

- Sleepless - Frustrasjonens varierende mester glimter til igjen
- Opera - En vaklende og falmet mester
- Tenebre - Originalt mordmysterium fra Argento
- Inferno - Estetisk, drømmende og mystisk i litt av en jokerfilm
- Suspiria - Skrekkmesterverk av de sjeldne!
- Profondo rosso - Solid og svært spennende skrekkverk!
- The Bird with the Crystal Plumage - Argentos første film er et effektivt mordermysterium

• Mountain Xpress
  • SciFiNow