Anmeldelse av Yojimbo - Livvakten (Yojimbo), japansk film fra 1961

Drama, Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 16 år

Den lumske samuraien!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.07.2017]

Sanjuro Kuwabatake er en samurai som ser det på sin oppgave å rydde bort noe av avskummet på begge sider en i konflikt mellom byens to storfamilier. Kaoset råder derfor i byen der alle må velge side mellom silkeprodusentene og spritprodusentene. Arbeidsløse Sanjuro leier ut som livvakt til den ene siden i konflikten. Han skjønner dog raskt at han ikke vil ta noe side i den store konflikten og setter heller de stridige partene opp mot hverandre...

Jeg elsker dollar-trilogien til Sergio Leone og var ikke vond å be når en kamerat av meg foreslo at vi skulle se denne filmen da den har gitt inspirasjon til spaghettiwesternfilmen ‘For en neve dollar’ fra 1964. Selv om ‘Yojimbo’ er satt til Japan, er den en del likhet med westernfilmer. Vi får en landsby langt utenfor allfarvei med en enslig samurai som kommer til byen for å rydde opp i kaoset. Filmen ligner dog mest på spagettiwesterns med at vi får en helt som hverken er god eller ond. Vi får se en samurai som tjener penger ved å sette opp bandene mot hverandre slik at de ødelegger hverandre.

Jeg skjønner godt hvorfor dette er blitt en klassiker når jeg ser filmen. Regien er ved mesteren Akira Kurosawa og dette er absolutt en av hans største klassikere, selv om han har såpass mange filmer av det magiske slaget. Det denne filmen er virkelig god på er å formidle stemning. Det er en trykkende og litt eventyrlig stemning igjennom hele filmen. Mye av det blir skapt igjennom den utrolig kule musikken. Den er komponert av Masaru Satô og er både enkel men effektfull med passe varierte instrumenter som er med å sette sin preg på filmen. Men også bildet og lyden spiller på lag med stemningen.

Jeg elsker hvordan historien i filmen fortelles. Filmen tar seg god tid og bygger opp mot de store konfliktene mellom landsbyinnbyggerne. Liker at vi aldri blir helt klok på hovedpersonen og hva han kan finne på. Han er en ganske gal samurai på godt og ondt. Det gjør han også til en ganske spesiell og interessant rollefigur som du sjelden finner make til.

Digger scenen der samuraien Sanjuro Kuwabatake blir introdusert i landsbyen. Da får vi se ham vandre i landsbyen med løvet som blåses lett langs beina på ham. Dette er en meget effektiv og vakker scene, og slike scener er det flere av i filmen som virkelig får maksimalt ut av sort-hvitt-formatet.

Vi får også mange episke actionscener der samuraier slåss. Disse er meget varierte og underholdende. Vi får til og med en japaner som sverger til noe så ‘feigt’ som en revolver, og dette skytevåpenet blir bra involvert i filmen uten at det tar for mye plass eller blir for dominerende og ødeleggende som det kunne blitt.

Filmen er også ganske brutal for sin tid. Nå var det kanskje vanlig at folk blir stukket av sverd, men her får man også se kroppsdeler som blir hugget av og lignende. Dette er ikke mer brutalt enn det må være og slike scener tar heller ikke overhånd i filmen.

Filmen har masse å spille på og er veldig underholdende og samtidig passe realistisk. I mine øyne er dette en nærmest perfekt film servert fra mesteren Akira Kurosawa. Han har såpass mange perler som er en del av filmhistorien som gjør at man ikke kommer utenom han som filmelsker. ‘Yojimbo’ har mange store øyeblikk underveis og skaper stor filmmagi. Samtidig skiller filmen seg ut i mengden av samuraifilmer fra Kurosawa.

- Kurosawa - De syv samuraiene - Verdens beste film! Et utrolig mesterverk!
- Ikiru - Det er aldri for sent å leve livet!
- Rashomon - Demonenes port - Perfekt bruk av upålitelige fortellere

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Filmfreakcentral.net

Japan

Japansk

Kurosawa Production Co. Ltd., Toho Company Ltd.