Anmeldelse av Mitt store fete greske bryllup 2 (My Big Fat Greek Wedding 2), amerikansk film fra 2016

Komedie, Romantikk Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Mitt store fete greske bryllup 2 - Trailer 11.11.2015

Gamlefar og gamlemor gifter seg!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.07.2017]

Vi skal tilbake til den frie og haøylytte greske familien Portokalos. Toula er godt gift med Ian og sammen har de datteren Paris, som er sent i tenårene og skal snart studere. Denne gangen blir det også et bryllup, men ikke helt den du tror. Det har seg nemlig slik at foreldrene til Toula ikke er gift på papiret. Dette kommer som en stor overraskelse på alle når pappa Gus Portokalos i alle år har sagt at det viktigste for alle greske er å gifte seg med en gresk og få mange barn i den rekkefølgen. Nå planlegges et stort fett gresk bryllup med familiens to store overhoder. Det setter hele familien på hodet...

Jeg elsket den første filmen som kom for hele 14 år siden. Den kom som et friskt pust inn i den romantiske komediens verden. Synes også filmen hadde mye å komme med som komedie også. Det gjorde at den også passet for andre enn bare jenter. Derfor satte jeg meg ned med stort pågangsmot og bare ønsket at filmen skulle more meg maksimalt.

I oppfølgeren blir det mye mer av det samme pluss noe nytt. Nå får foreldrene til Toula mer skjermtid. Og vi får se at den selvsikre faren ikke er så perfekt som han skal ha det til. Også Toulas datter Paris får sin tid i filmen. Hun går siste året på High School og det er snart skoleball. Hun skal studere neste semester og vet ikke hvilken skole hun helst vil begynne på.

Også denne gangen blir det mye repetisjon fra første omgang med at noen forteller et ord og så skal bestefar fortelle hvordan det stammer fra gresk. Det er litt moro, men i det store og det hele var det for lite nye vitser i denne filmen. Filmen har heller ikke de store sjarmfulle øyeblikkene som jeg hadde håpet på. Jeg ler noen ganger, men i det store og det hele var det mer haha-moments enn hjertelige latterkuler. Det går også langt mellom poengene.

Det betyr at denne andre filmen på langt nær har like mye å stille opp med og blir som et blekt forsøk på å skape en oppfølger av den solide første filmen der nesten alt stemte. Jeg synes den andre filmen blir for stiv og krampaktig i humoren. Det er litt småmorsomt med noe av det ville som skjer, men ting dras for langt som eksempelvis med bestemoren til Toula som holder på med så mye rart som alt fra gambling til sexquiz i bakgrunnen.

Nia Vardalos er tilbake både som manusforfatter og hovedrolleinnehaver, men likevel er ikke filmen som forventet. Jeg klarte nemlig å styre min begrensning for denne filmen og ser heller om igjen den første filmen som er bra vellykket i min bok. Men om du elsker lykkelige romantiske komedier, så er dette helt grei skuring. Det beste med filmen er nok skildringen av kjærligheten og kjemien mellom de to gamle som skal gifte seg. Lainie Kazan og Michael Constantine spiller også skjorta av Nia Vardalos og John Corbett som var paret i første film.

Gjennom filmen får vi skildret kjærligheten gjennom tre generasjoner, men manuset hadde ikke like mye å fare med som forrige gang. Det blir for mye poenger av at familien gjør hverandre flau. Dette er morsomt en gang, men ikke den tiende gangen det skjer. Men i det store og det hele er dette en veldig ufarlig film som gjør at jeg smiler litt når jeg ser den. Det er noe ved den store greske familien som gjør at jeg blir glad i den selv om filmen ikke er av det aller beste slaget. Derfor ruller jeg en forsiktig treer på terningen og gir deg en anbefaling om du må ha mer gresk kultur i livet ditt uten å dra dit.

- Mitt Store Fete Greske Bryllup - Kjærlighet med gresk vri

- What to Expect - Overfladisk men artig feelgood om graviditet
- Lottomillionæren - Fin forviklingskomeide i lokalsamfunn

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Arkansas Democrat-Gazette
  • SSG Syndicate
  • Radio Times
  • Toronto Sun
  • Sacramento News & Review
  • Vox
  • Mediamikes.com