Anmeldelse av Life Stinks, amerikansk film fra 1991

Komedie, Romantikk Spilletid: 92 minutter

Veddemålet fikk millionæren til å prøve slumtilværelsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.07.2017]

Mangemillionæren Goddard Bolt ønsker å lage storslagent boligkompleks i et slumområde i Los Angeles. Bolts store konkurrent, Vance Crasswel, ønsker også å være en del av det nye boligprosjektet. Han utfordrer derfor Bolt til å overleve en måned uten penger i slumstrøket han har tenkt å legge boligprosjektet til. Om Bolt klarer dette skal Bolt få prosjektet alene, men om han ikke klarer det skal Crasswel få prosjektet. Bolt tar utfordringen og det står mye på spill. Han får ikke ha med seg sin dress, Rolex og sine kredittkort.

Bolt får raskt erfare at å overleve i den nådeløse slummen ikke er lett. Han prøver alt. Men etter å ha blitt fraranet skoene sine må han ty til hjelp. Han treffer den fattige og sterke middelaldrende kvinnen Molly. Og sammen med Molly og en knippe andre sjeler danner Bolt et lag som gjør slumtilværelsen bittelitt enklere. Men det gjenstår mange hindringer og tøffe netter for Bolt før han kan begynne å tenke på å innkassere seieren, særlig når Crasswel forsøker å stikke kjepper i hjulene for ham...

Liker begynnelsen på filmen godt. Vi får en multimillionær med mye selvtillit. Han brytes dog mer og mer ned når han kommer ut på gaten. Vi får se Bolt spilt av Mel Brooks forsøke å tilpasse seg på gaten med å ape etter de som gjør det bra. Men han finner raskt ut at man ikke kan kopiere andre for å gjøre det bra på gaten. Han stiller svakest av alle og må finne en annen måte å klare seg på.

Dette er en passe artig film som minner litt om Eddie Murpys film Rollebyttet. Det blir også en aldri så liten Ebenezer Scrooge-vri på filmens historie. Goddard Bolt er nemlig en veldig skruppelløs mann som lar forretninger gå foran menneskelige verdier. Og han får en lekse som vil prege ham og endre ham for resten av livet.

Mel Brooks har laget veldig mange minnerike komedier, likevel er ikke ‘Life stinks’ blant kremen av hans filmer, men likevel bra humreverdig på sitt beste. Det blir en del morsomme situasjoner igjennom filmen. Men det at filmen ligner på en del andre filmer gjør dette mindre originalt. Filmen er heller aldri en film der man lurer hvordan det går til slutt.

Historien i filmen er heller ikke den beste. Jeg ler dog litt av enkle ting underveis. Dette er en passe fin situasjonskomedie. Det mangler litt for at denne komedien virkelig kan blomstre, men Brooks treffer innimellom bra nok til at filmen blir verdt å se, særlig om du er glad i typiske komedier. Det blir også en alt for søtladet og enkel slutt på det hele.

Denne filmen var litt småmorsom og var en fint severdig film som Brooks gjør morsom gjennom sin komiske fremtoning. Likevel er filmen noe tannløs og skiller seg ikke så godt ut i mengden av komedier. Dette er med andre ord ikke snakk om en klassiker innenfor komediesjangeren som mange av Mel Brooks sine filmer. Filmen er også litt mer nedpå jorden enn de mer typiske crazykomediene hans. Det er heller ikke så mange morsomheter som sitter igjen i minnet etter filmen.

- Robin Hood - Helter i strømpebukser - Småmorsomt med Mel Brooks' 90-tallshit
- Spaceballs - Herlige sci-fi-parodier i en lattermild film
- History of the World: Part I - Moro med verdenshistorien
- High Anxiety - Nok et morsomt Mel Brooks-eventyr krydret parodier på filmhistorie
- Silent Movie - Passe artig ellevill stumfilm om å lage stumfilm
- Blazing Saddles - Banal og morsom westernparodi
- Young Frankenstein - Frankenstein-parodi som innimellom briljerer med klassiske spøker
- The Twelve Chairs - Stolmoro fra Brooks
- The Producers - Sort komedie som får deg til å le i all sin friske framtoning

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Austin Chronicle
  • 7M Pictures
  • Mountain Xpress
  • Juicy Cerebellum
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Creative Loafing
  • Worcester Telegram & Gazette

Engelsk, Spansk

Brooksfilms, MGM-Pathé Communications Co.