Anmeldelse av The Core, engelsk (britisk) film fra 2002

Eventyr, Sci-Fi, Katastrofefilm Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 11 år

Eventyr om reisen til jordens indre

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.07.2017]

Livet på jorden er i ferd med å endres dramatisk på grunn av at jordens kjerne er sluttet å rotere. Det vil si at jorden mister magnetfeltet som er veldig viktig for både dyr og mennesker på kloden. I et desperat forsøk på å motvirke katastrofen, ber de militære og sivile myndigheter geo-fysikeren Doktor Josh Keyes (Aaron Eckhart) og et team av verdens mest begavede vitenskapsmenn om å reise til jordens kjerne, i et underjordisk fartøy styrt av ‘Beck’ Childs (Hilary Swank) og Robert Iverson (Bruce Greenwood). Oppdraget: Å detonere en kjernefysisk ladning som skal reaktivere kjernen, og redde verden fra den sikre undergang...

Alt starter på ‘grønn verden-dagen’ i Boston, Massachusetts. Klokken til en forretningsmann stopper før han skal inn på et viktig møte. I neste øyeblikk besvimer han og utenfor skjer det mange trafikkulykker. Imens holder doktor Josha Keys holder en forelesning om lydbølger og dets påvirkning på ting rundt dem og hvordan man gjennom lydbølgene kan forskerne gjette seg til planetens akitektur. Underveis i forelesningen der han skal demonstrere blir han headhuntet av noen høyerestående personer som tar ham med seg. Noe stort er i gjerdet. En god del personer dør plutselig. Samtidig begynner fugler å styrte og krasje med alt rundt dem og samles i store flokker. Felles for dem er at de bruker pacemaker.

Dette var en film jeg husker fikk dårlige kritikker da den kom, men som jeg hadde lyst til å se likevel. Hadde nemlig en fetish for effektfilmer da jeg var yngre og da særlig de som var i science fiction-segmentet. Konseptet for filmen er ganske vilt, men har en liten rot i virkeligheten. Forskere har nemlig undret seg over Jordens kjerne og magnetfelt i årevis, og de vet lite om det. Ifølge enkelte forskere er magnetfeltet blitt merkbart svakere de senere årene, om dette er en naturlig svingning eller tegn på noe dystert vet vi ikke. Det er dog en ting jeg lurer på og det er hvorfor det kun amerikanerne som forsøker å redde jorden?

Liker godt filmen i begynnelsen da jeg ikke vet helt hva som foregår. Dette minner litt om filmene til Roland Emmerichs ‘The Day After Tomorrow’. Også i denne filmen er det noe galt med planeten som påvirker oss mennesker. Forsker-cowboyer har funnet en måte å bore seg gjennom stein og har funnet et nytt stoff som kalles uansaffeligum. Det skal beskytte alt levende mot glodheite temperaturer. Et boreskip som kan sendes inn i jorden skulle egentlig bli ferdig på 10 år, men de har tre måneder og masse penger, så det må gå på den tiden. Han tynne og rare fra ‘Road Trip’ spiller en viktig hacker/datageek i ‘The Core’ som skal forsøke å hacke planten, som han kaller det.

Det blir mye action med romferger på vill kurs som må lande på en elv. Og om du trodde det var usannsynlig, blir filmen bare villere og villere utover. Det blir mye sci-fi med utrolige maskiner, teknologi og en god porsjon fysikk. Noen ganger kan det bli for mye. Særlig når en professor plutselig begynner å finne opp en maskin for bedre styring under bakken. De møter på problem etter problem på ferden. Det blir masser av spenning i filmen og våre eksperter ombord på fartøyet må improvisere hele veien. Også måten de skal få kjernen til å rotere igjen blir improvisert underveis på turen mot jordens indre. Det er et farefylt oppdrag og mange mister livet underveis på reisen til jordens indre.

Dette er veldig usannsynlig, men samtidig også ganske underholdende som et eventyr. Historien er svært tynn og alt annet enn troverdig ned til minste detalj. Det er masser av effekter men det er ikke alle som ser like troverdig ut, til tross for at filmen er svært påkostet. Likevel gjør de misjonen sin og filmen fremstår som ganske gøy, selv om den ikke alltid er på topp reint trovedighetsmessig. Filmen forsøker seg på en del humor underveis i tillegg til all actionen. Slutten er også like tynn som det meste av resten av filmen. Regissør Jon Amiel forsøker å lage en storfilm, men manuset legger kanskje litt vel mye på. Filmen spiller også på en god del klisjeer og manuset tar ofte for lett på utfordringene teamet møter underveis. Alt løses i rakettfart og filmen føles med det litt for tøysete. Men jeg må si at jeg synes filmen var litt småunderholdende og en grei film å se. Dett var med andre ord langt bedre enn først fryktet.

- Copycat - Effektiv girlpower vs. mannsgalskap

12.06.2008 sier Jesper: Dårlig amerikansk sci-fi-action med tynn og tåpelig historie på sitt beste. Grei å ha liggende dersom du ikke har noe annet å se på :-)

Omtalespalte: Sci-fi

• Filmthreat.com
  • Russin.nu
  • Jam! Movies
  • Arizona Republic
  • Sunday Times (Australia)
  • Reelfilm.com
  • Rollingstone.com