Anmeldelse av Mr. Majestyk, amerikansk film fra 1974

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 103 minutter

Du messer ikke med Charles Bronson!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.07.2017]

Charles Bronson spiller sin kanskje mest ikoniske og samtidig typiske rolle i ‘Mr. Majestyk’. Den enkle vannmelonbonden ved navn Vince Majestyk, har vanskeligheter å skaffe folk til meloninnhøstingen. Da Majestyk kommer hjem med en hel del meksikanere som arbeidskraft til meloninnhøstingen, er en annen gjeng allerede klar for arbeid. Majestyk avviser dem fordi han allerede har arbeidsfolk, men kommer i klammeri med lederen, Kopas, som får Majestyk arrestert. I fengselet kommer han i klinsj med en leiemorder som setter hardt mot hardt for å få sin hevn over Majestyk som han vil drepe, koste hva det koste vil. Da blir det hett om ørene på dem begge...

Digger slike eldre action filmer av dette slaget der en mann ikke lar seg pille på nesen av en gjeng folk, selv om han vet det kan by på mye problemer for ham. Vince Majestyk er en kar som ikke er redd for noen og takler det meste av det livets store utfordringer har å by på. Dette er en film der Charles Bronson gjør mye av uttrykket og skaper den slitne, men beinharde og dønn igjennom rettferdige figuren som vi er så vant til å se ham som.

Mr. Majestyk høres kanskje litt urealistisk ut, men fungerer langt bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Jeg kjøpte det jeg fikk presentert i filmen og alt er lagt opp som en god gammeldags westernfilm bare satt til 1970-tallet. Jeg tenker på oppgjøret mot slutten som er veldig typisk for klassiske westernfilmer. Mr. Majestyk er også litt av en underdog i filmen og man lurer på hvordan oppgjøret blir på slutten, selv om det er noe lett å se for seg hvem som ler best til slutt.

Liker at filmen ikke tar helt av til tross for den klassiske en mann mot overmakten-filmen. Volden er veldig fremtredende men likevel okei realistisk, uten å å overdrive for mye. Med andre ord er dette langt mer realistisk enn Death Wish-filmene som ofte går litt over stokk og stein. Fotoet er også ganske bra med Richard Klein som sjefsfotograf. ‘Mr. Majestyk’ er regissert av Richard Fleischer. Samme mann som står bak andre profilerte filmer som ‘Conan the Destroyer’, ‘Tora! Tora! Tora!’, ‘En verdensomseiling under havet’ og ‘The Vikings’. Fleischers filmer varierer mye i underholdningskvalitet, men denne var meget bra hele veien på det punktet.

Hele veien heier vi på Bronson og elsker måten han løser problemer på med å være tøff mot bøllene. ‘Mr. Majestyk’ er en ganske kul actionfilm selv den dag i dag. Du får en kombinasjon mellom neveslagsmål en god porsjon våpen og også litt fet bilaction med en bil som tåler utrolig mye juling ned bakker og skråninger. Slutten er også meget kul der selve oppgjørets time kommer. Filmen er bra spennende og leverer varene hele veien til tross for et enkelt plott med flere sidehistorier.

- Red Sonja - Det lukter kalkun lang vei
- Conan ødeleggeren - Arnold gjør comeback som Conan
- Soylent Green - Hemmeligheten bak Soylent Green
- Tora! Tora! Tora! - Angrepet på Pearl Harbor skildret fra de to nasjonene ståsted

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller