Anmeldelse av Sanctuary, svensk-norsk kortfilm fra 2017

Kortfilm, Drama Spilletid: 15 minutter

Solid indiefilmdrama om papirløse Darioush

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.07.2017]

Filmen handler om papirløse Darioush fra Iran som står overfor sitt livs mareritt i sin egen leilighet i Gøteborg; to personer fra svenske politiets utlendingsenhet banker på døren for å deportere ham. Darioush legger på sprang, men politiet jakter på ham. Nå er gode råd dyre for Darioush og han vet at han i verste fall må be om hjelp fra den han hater aller mest i verden...

Det er imponerende hvor mye film filmskaperne har fått ut av små midler og at filmen er nesten utelukkende er laget på dugnad. Kortfilmen fremstår virkelig som et godt stykke arbeid. Filmen er basert på faktiske hendelser. Jeg digger hvordan filmen begynner og gradvis introduserer oss for rollefigurer og hva som egentlig foregår. Filmen engasjerer meg stort med et viktig og aktuelt tema i bunn. I tillegg er også filmens handling bra underholdende og bra lagt opp. Nå er filmen noe kort, men bra solid i de fleste ledd.

Synes også filmen holder mål teknisk. Vi får en helhetlig produksjon med klare og fine lydeffekter. Fotoet er meget stødig utført i filmen og kunne nok ikke vært bedre med dette budsjettet. Skuespillet er også overraskende solid med Farid Zarrinbal i front. Regien (Farid Zarrinbal og Harald Sando) og klippingen (Jan Soja) er også meget proff. Manuset er skapt av Farid Zarrinbal som selv har vært på flukt som asylsøker tidligere i livet, og med det klarer å skape en veldig troverdig scenario.

Musikken er også et kapittel for seg og er levert stødig av Andreu Jacob. Den er meget fremtredende i filmen og matcher perfekt sammen med det som skjer i bildet. Det er veldig sjelden vare med så små budsjetter at musikk blir så sømløst utført som i ‘Sanctuary’. Liker den gode variasjonen i musikken samtidig som det også er en rød tråd gjennom det hele. Dette vitner om en begavet musiker som har jobbet mye for å få dette resultatet.

Filmen er meget kort men til gjengjeld både mesterlig og småpoetisk fortalt. Elsker scenen mot slutten der hovedpersonen spiller gitar og synger om tilværelsen sin. Verdsetter at filmen er passe uforutsigbar, og selv om det kommer hint underveis om det som kan skje, liker jeg også veldig godt slutten. Kortfilmen er proffere enn jeg først trodde med latterlig lite penger i ryggen. Alt i alt er jeg meget imponert over denne kortfilmen som mestrer alt den forsøker seg på. Det er med andre ord behersket kortfilm som undertegnede satte stor pris på.

Les også intervju med en av produsentene bak filmen under:
Intervju med produsent av kortfilmen Sanctuary

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen