Anmeldelse av 41, australsk film fra 2012

Drama, Sci-Fi Spilletid: 80 minutter

God historie, snedig utført.

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 09.07.2017]

En ung mann oppdager et hull i gulvet på et lokalt motell, som bringer ham tilbake til dagen før.

Jeg hadde en relativt grå og kjedelig lørdag i går. Humøret var satt på "blæh" og det var fint lite energi å spore. Jeg får slike dager i blant, og det beste jeg vet å gjøre da er å se film, mye film. Fortape meg i tankene og drømmene skapt av historiene som fortelles på skjermen.

I bunken av filmer jeg så i går, så kom jeg over 41. Et, for meg, ukjent science fiction drama fra Australia. Denne lille perlen skulle vise seg å være filmen som reddet kvelden for meg. 41 viste seg å være virkelig feelgood, samtidig som det er en god historie som er fortalt på en snedig måte.

Glenn Triggs er en ung, australsk filmskaper med et lite knippe filmer på sin CV. 41 har han både skrevet og regissert selv, og det er tydelig at den godeste Glenn har et talent for dette. Manuset fremstår som velskrevet, ispedd noen corny replikker her og der. Resultatet blir et feelgood science fiction drama som får deg til å tenke og filosofere. I tillegg til manuset, så sitter også regien som ei kule. Skuespillerne utfyller hverandre godt, tempoet i filmen er akkurat passe og det er en slags bittersøt stemning gjennom det hele - kombinasjonen av dette gjorde at jeg satt igjen med en god følelse og lørdagen fremsto som mindre "blæh" og mindre grå.

Rollelisten er relativt liten, men man sitter aldri med følelsen at det mangler noe - det er liksom akkurat passe. Chris Gibson (Aidan), Dafna Kronental (Lauren), David Macrae (Patient X), Shane Lee (Mr. Wertz) samt et lite knippe andre utfyller hverandre meget bra. Det er er ganske homogent skuespill, hvor man glemmer litt at det er en film man ser på - en blir sugd inn i historien.

Den største overraskelsen var spesialeffektene, eller mangel på sådan. Og det i en film om tidsreiser. Jeg skal ikke utdype dette noe særlig mer, for jeg vil ikke spoile det øyeblikket hvor man tenker "aha...fiffig!", slik jeg gjorde. Men du skjønner det når man ser det, stol på meg.

41 får en solid femmer på terningen for meg. Godt manus, god regi, godt skuespill, snedig historie og ikke minst et stort pluss og stjerne i margen for å få veldig mye ut av veldig lite. Som sagt, et bittersøtt, men feelgood science fiction drama som definitivt løftet på humøret mitt. Med litt større budsjett så kunne man hatt ressursene som kunne løftet den opp på en sekser, men det er bortimot det eneste jeg kan trekke for også. Fortsetter filmskaper Glenn Triggs i dette sporet, så vil det ikke overraske meg om Hollywood snapper ham opp om ikke så altfor lenge.

41 anbefales varmt - spesielt hvis du føler at livet er litt kjipt. Den får deg i godt humør, og den får deg til å filosofere. Terningkast 5!

[ Filmen kan sees på Youtube ]

Omtalespalte: Sci-fi