Anmeldelse av Okja, sør-koreansk film fra 2017

Action, Eventyr, Drama, Sci-Fi Spilletid: 118 minutter

Et rørende eventyr

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 09.07.2017]

Det multinasjonale selskapet Mirando, ledet fra New York av Lucy Mirando (Tilda Swinton) har plassert 26 supergriser rundt om i verden i et forsøksprosjekt. De håper å sikre verdens tilgang på kjøtt, og samtidig gjøre dem styrtrike.

En av supergrisene, Okja har bodd sammen med Mija (An Seo Hyun) og hennes bestefar på et fjell i Sør-Korea i 10 år. Der får de besøk av Mirandos ansikt utad, TV stjernen Johnny Wilcox (Jake Gyllenhaal), som tvinger Okja tilbake til en ublid skjebne i New York.

Mija følger etter, fast bestemt på å få kjæledyret sitt tilbake. De får uventet hjelp av en gruppe dyrevernaktivister, ledet av Jay (Paul Dano). Sammen med dyrevernaktivistene reiser Mija rundt gatene i Seol på søken etter Okja og å finne en måte å få henne hjem på. Mija blir selve actionhelten etterhvert som jakten intensiveres. Filmens spenningsnivå økes også betraktelig etterhvert.

Etter den litt hurtige introduksjonen som gir oss et innblikk i filmens historie, går filmen over i et litt mer roligere tempo. Der skildres Mijas og Okjas bedagelige liv. Vi forstår at Mija har et veldig sterk vennskap til supergrisen.

Filmen tar en helt annen retning da Johnny Wilcox kommer på banen i Jake Gyllenhaals skikkelse. Hans rolle overspilles så til de grader, muligens med vilje, for å få filmen til å bli litt morsommere, men uten hell.

Merksnodig rolle for Gyllenhaal

Jake Gyllenhaal gjør kanskje sin merkeligste og dårligste rolle på lenge. Der ser ut som om han kun er med i filmen for å ha noe å fylle dagene med. Eneste som får godkjent på skuespillerfronten er An Seo Hyun og Tilda Swinton. De har mer futt og driv i sine roller. Det filmen skal ha for er at den er veldig rørende og full av vakker natur.

Okja er regissert av ingen ringere enn Bong Joon Ho som her viser litt av sitt brede spekter som filmregissør. Denne filmen ble faktisk også presentert under filmfestivalen i Cannes. Da skulle man anta at filmen er veldig lovende. Jeg skal innrømme at filmen rører meg og har sine øyeblikk, men hvorfor filmen i det hele tatt ble presentert i Cannes er litt rart. Strømmetjeneste-filmer har ikke til vane å bli vist på slike film-festivaler.

Viser Spielbergske takter

Filmen tar altså opp et tema som bare blir mer og mer aktuelt etterhvert som jordas befolkning øker. Alle må ha mat og kanskje må man finne nye måter å skaffe det på. Selskapet Mirando vil gjøre det med genmodifisert mat og skildres som de store skurkene, da spesielt i filmens siste del, der kjøttproduksjonen skildres mer i detalj.

Okja er et hjertevarmt eventyr, ispedd en dose satire. Skuespillerprestasjonene har dog noe å gå på. Det er uten tvil jakten på Okja i filmens siste halvdel, som gjør seg best i filmen.

Regissør Jong Boon Ho viser litt Spielbergste takter over filmen, selv om filmen ikke er like familievennlig hele veien. Den blir nemlig ganske grotesk mot slutten.

Dette er nok en Netflix-produsert film, skapt med et lavere budsjett. Heldigvis har filmen Tilda Swinton med på rollelista. Og hun leverer en av filmens sterkere prestasjoner.

Noen skal ha det til at denne filmen ville gjort seg bedre på et stort lerret, men det tror jeg ikke ville blitt en realitet. Okja har dog fortjent å bli laget, og det er flott at Netflix tok sjansen på å innlemme filmen i sin portefølge.

Regissør Jong Boon Ho har laget en historie om en jente og hennes kjærlighet til et dyr. Filmen går uvanlig mørkt til verks, samtidig som den tar opp et tema som kommer til å bli svært aktuelt i tiårene som kommer. Hva skal verden spise, og hvordan skal man lage nok mat til alle?

Okja klarer å røre meg underveis. Spesielt vennskapet og kjærligheten mellom Okja og Mija er skikkelig gjennomført i filmen. Så hvis du trenger en film å bli engasjert av, er 'Okja' virkelig noe å anbefale.

- Snowpiercer - Mesterlig dystopisk tog-sci-fi

• Newark Star-Ledger
  • MLive.com
  • Sistestopp.com
  • Spirituality and Practice
  • Sacramento News & Review
  • Sensacine
  • Mark Reviews Movies
  • Metro
  • Radio Times
  • Daily Express (UK)
  • The Straits Times (Singapore)
  • Sunday Times (UK)

Sør-Korea, USA