Anmeldelse av Skam - Sesong 4, norsk tv-serie fra 2017

Drama Spilletid: 25 minutter

Skam - Sesong 4 (Sana) - Fin avrunding

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.06.2017]

Sana er seg selv også i sesong 4. Sana drikker ikke, har ikke sex og er dypt troende muslim. Gjennom sesongen får vi bli med på en tur inn i en muslimsk jentes hverdag i Norge. Vi blir med å feire ‘eid’, Sana forelsker seg og hun bestemmer seg for å være med på russebuss. Det blir også en del prøvelser for Sana fordi folk ikke liker og er redd hennes tøffe ytre. Sana svarer som regel med å bli sint og planlegge en utspekulert måte hun kan ta igjen med. Det er duket for å henge med Sana. Hun får kjenne på kulturkrasjet mellom Norge alla 2017 og hennes religion som fordømmer mye av det som hennes norske jentegjeng finner på...

Alt begynner med at Sana sitter på bussen og drømmer seg bort med å se på menn som flekser muskler. Plutselig hjaller et bønnerop fra telefonen. Det er tid for Duhr. Like etter møter hun Isak og Even. De er fremdeles lykkelige sammen med Even. Isak skal flytte ut av kollektivet til Noora. Sana stikker opp til jentene. Der er Vilde svært opptatt av å eksponere alt rundt sexlivet til hun og Magnus. Det liker ikke Sana å høre på mens hun spiser pizza med dressing.

Selv om jeg ikke er harcore Skam-fan, er det utrolig kult å være tilbake i Skam-universet igjen. Det skjer mye i denne sesongen, selv om Sana ikke er den mest spreke jenta som finner på mye tull. Digger personligheten til Sana. Hun er et bra forbilde for muslimer og henger like mye sammen med sine norske venner. Sana liker ikke å bli satt i bås og liker ikke å bli diskriminert fordi hun er muslimsk jente. Hun blir pushet litt på sine grenser i denne sesongen. Sana blir streng med seg selv fordi andre ikke liker henne eller forstår henne. Vi får litt fin filosofi om religion og livet ellers. Sesongen viser at folk ikke er så forskjellige selv om de har forskjellig tro. Til slutt kommer alt ned til at vi er bare er mennesker.

Denne sesongen har mange kule ting som skjer. Sana spiller et tøft spill for å kjøpe russebuss selv om de egentlig ikke har penger. Sana er beintøff i forhandlingene og får til en vanvittig avtale. Vi får også se at Sana blir forelsket, men det blir også Noora, og det i samme gutt. Vi får se at Sana henger mye sammen med Noora, som er hennes beste jentevenn, og Isak som hun er blitt kjent med gjennom biologiklassen der de sitter sammen. Men selv om mye handler om Sana får vi også utbrodert andre ting vi lurer på som forholdet mellom Noora og William.

Noen episoder drar litt ut, men likevel blir dette ikke for tamt som underholdningsmateriale. Sesongen flyter veldig bra hele veien, selv om den er den roligste sesongen til nå, i og med at Sana er så prektig som hun er. Men hun stiller da noen spørsmål med ting hun føler er urettferdig i sin religion som at jenter ikke får gifte seg med ikke troende og det gjør gutter. Sana er litt stille innimellom. Det blir mange scener med flaue pauser i sesongen der Sana åpenbart tenker mer enn hun snakker.

Serieskaper Julie Andem skal ha stor ros for Skam. Manuset er meget bra gjennomarbeidet og holder en imponerende kvalitet igjennom alle skam-sesongene. Det gjør Skam til en kvalitetsserie som unge i Norge ikke har vært vant med. Serien er veldig inn i tiden og er en serie som burde vært del av pensum på skoler landet over. Serien tar pulsen på livet på videregående skole og viser både utfordringer og hvor viktig venner er i denne fasen av livet. Musikken i sesongen er svært passende med masse fete norske artister som serverer oss unge og friske låter som kler Skams profil.

Dette var langt i fra den mest sjokkerende Skam-sesongen, men undertegnede liker også at folk er forskjellige. Det finnes også mer rolige folk der ute og Sana er en av dem, uten at jeg synes dette blir kjedelig å se på av den grunn. Rollefigurene er også veldig levende og troverdige. Dette var siste sesong i den Norske Skam-eventyret. Siste episode synes jeg avrunder serien veldig bra. Der treffer vi igjen alle de kule rollefigurene som vi er blitt så glad i opp igjennom de fire sesongene. Vi får se hvordan det er gått med dem alle også de mange sidekarakterene. Det blir selvsagt en lykkelig og harmonisk slutt, men det synes jeg er bra når man skal avslutte et så stort kapittel som Skam er.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01