Anmeldelse av The Ranch - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Komedie

The Ranch - Sesong 1 til 3 - Gi den litt tid...

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 24.06.2017]

Sønnen til en ranch-eier i Colorado returnerer hjem etter sin semi-profesjonelle fotball-karriere for å jobbe i familiebedriften. Bennett-familien er noe utenom det vanlige...

Først og fremst er det verdt å nevne at jeg er en sitcom-junkie. Situasjonskomedieserier er en sjanger jeg er veldig glad i, og alle anmeldelser av slike serier kan nok være litt farget av dette.

Dette vil være en generell anmeldelse av hele serien, og dens 3 sesonger, uten å komme med noen spoilers.

Etter de første episodene av den første sesongen må jeg innrømme at jeg var litt skeptisk, den fenget liksom ikke. Men jeg bestemte meg for å gi den en real mulighet, og ville se gjennom hele den første sesongen. Det er en avgjørelse jeg definitivt ikke angrer på nå. Det er en serie som kanskje ikke fenger umiddelbart, men som gradvis vokser på en og blir bare bedre og bedre.

De fleste situasjonskomedier er gjerne laget slik at flest mulig kan se dem - dvs. med en såkalt "PG-rating" (Parental Guidance) eller "G-rating" (General Audience). Det er ingenting i veien med det, men noen ganger er det litt forfriskende med en serie som trenger litt høyere aldersgrense.

The Ranch er en slik serie. Den tar opp mye av de samme temaene som andre sitcoms - livet generelt, barn, familie, ekteskap osv., men med en litt voksen vri. Det bannes over en lav sko, og med en litt mer friere språkbruk så føles det ut som at de går litt mer i dybden på problemstillinger de tar opp i serien. Jeg har alltid vært av den oppfatning av at selv om sitcoms er morsomme og humor er deres virkemiddel, så tar de ofte pulsen på samfunnet vi lever i. Der hvor dramaserier ofte tar et blikk på de større problemstillingene i livet, så tar situasjonskomedier ofte opp temaer som vi alle møter i hverdagen - de små, men likevel viktige sakene. The Ranch er intet unntak, men er som sagt litt mer direkte - plasteret rives rett av umiddelbart, fremfor å dra det av sakte, metaforisk sett.

I tillegg til dette, har serien også fått med en gjeng dyktige skuespillere. Hovedbesetningen bestående av Ashton Kutcher, Danny Masterson, Debra Winger og Sam Elliott vil jeg si er en stor del av at serien er såpass bra som den er. Det føles veldig naturlig med denne kvartetten av skuespillere - klart Kutcher og Masterson kjenner hverandre veldig godt fra That '70s Show, men også Elliott og Winger har meget god kjemi med de andre. Samtidig har de plukket en del gode skuespillere i gjesterollene som f.eks Elisha Cuthbert, Lou Diamond Phillips, Wilmer Valderrama, Debra Jo Rupp og Jon Cryer.

Skaperne Don Reo og Jim Patterson har laget en varm og morsom sitcom, som er vanskelig å legge fra seg. De setter småby-Amerika og "rednecks" veldig på spissen, men klarer å balansere det akkurat riktig så det ikke blir overdrevet. Hvis serien ikke fenger umiddelbart, så vil jeg anbefale at man fortsetter likevel - se hele den første sesongen f.eks (det er "bare" 10 episoder), for denne anmelderen synes at The Ranch ikke er en type serie som er kjærlighet ved første blikk, det må utvikles litt....la den vokse på deg og få sunket litt inn.

Jeg triller en femmer på terningen for The Ranch. Jeg har humret og ledd godt gjennom alle tre sesongene, og gleder meg skikkelig til den fjerde!

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01