Anmeldelse av Johnny Guitar, amerikansk film fra 1954

Film-Noir, Western, Drama Spilletid: 110 minutter

Den bitre striden mellom to kvinner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.06.2017]

Forretningskvinnen Vienna driver en farsjonabel saloon, med spisested, overnatning, bar og casino, et stykke utenfor byen der jernbanen når blir laget. Byfolkene liker dette svært dårlig med den sterke kvinnen Emma i spissen, som mener Vienna vil kan kapre alle kundene fra jernbanen og utkonkurrere byen. Emma, er bror av bankeieren, og er også forelsket i Dancin Kid som har et godt øye til Vienna og bruker mye tid på saloonen til Vienna. Derfor driver Emma en innbitt kamp for å sverte Vienna som hun hater over alt på jord.

Filmen starter i det Johnny Guitar kommer til Viennas saloon for å være spillemann. På vei dit blir han vitne til et ran av en hestevogn der penger fra den lokale banken ble ranet. Johnny ser det hele fra stor avstand og kan ikke se hvem som er ransmennene, men han får med seg at gjengen består av fire stykker. Johnny Guitar blir beskrevet som en tidligere kjæreste til Vienna, selv om de oppleves mer som Skjønnheten og Udyret i filmen med Johnny Guitar som skjønnheten. Litt etter at Johnny har kommet til Viennas saloon og har stasjonert der, kommer Emma og lovend menn til saloonen. De beskylder Vienna for å vite noe om ranet og at Dancin Kid står bak. Når Dancin Kid og hans tre andre kompanjonger ankommer saloonen blir de beskyldt for ranet og drapene. Men Dancin Kid hevder de fikk sine penger fra en sølvmine de driver i nærheten. Dancin Kid blir litt satt i bås og blir beskyldt for et ran og drap de ikke har begått. Og når de likevel kan bli hengt tenker de at de at det ikke er ille å gjøre noe de fortjener galgen for. Men dette setter mer enn bare dem i fare...

Filmen bygger på romanen ved samme navn som filmen skrevet av forfatter Roy Chanslor. Johnny Guitar er en veldig kul rollefigur som beskriver at alt en mann trenger er en røyk og en kopp kaffe. I begynnelsen lurer man litt på hva for en type han egentlig er. Han er bra mystisk og har utrolig bra karisma, som også gode westernhelter skal ha. Igjennom filmen kommer hans talenter frem og han kan selvsagt traktere gitaren på et utsøkt vis. Men til tross for at filmen heter ‘Johnny Guitar’ er det damene som stjeler mesteparten av showet. Vi får to sterke kvinner som kjemper en innbitt kamp seg imellom. Disse preger filmen ganske mye og gjør dette til en spesiell opplevelse med sin voldsomme feide de er villig til å drepe hverandre for.

Joan Crawford, bedre kjent som en av hovedrolleinnehaverne i ‘What Ever Happened to Baby Jane?’ sammen med Bette Davis, spiller en av de sentrale rollene i filmen. I rollen som Vienna gjør hun meget myndig og bestemt. Sterling Hayden spiller Johnny Guitar, og ble senere kjent i mindre roller i filmer som ‘Dr. Strangelove’ og ‘Gudfaren’. Her gjør Hayden et bra inntog og spiller Johnny Guitar på en kul og karismatisk måte. Og på det andre ‘laget’ finner Emma seg. Hun spilles av Mercedes McCambridge, bedre kjent for filmer som ‘Giganten’ (1956) og ‘All the King's Men’ (1949). Mercedes klarer å få frem en veldig bitter og hevngjerrig rollefigur som er misunnelig på Vienna som gjør stor suksess utenfor byen.

Filmen er bra laget av Nicholas Ray en regissør som nok er mest kjent for å ha regissert James Dean i ‘Rotløs ungdom’ fra året etter ‘Johnny Guitar’. Jeg synes denne filmen skiller seg bra ut i mengden av Westernfilmer. Konseptet i filmen er bra annerledes enn vanlig. Det er imponerende å få til en så bra film på så lavt budsjett som det her er snakk om. Det er kult at filmen skaper en illusjon om en by og en saloon utenfor byen som er virkelig for historien, selv om vi aldri ser byen annet enn en bankfasade. Dette er ting du heldigvis ikke tenker igjennom når du ser filmen fordi filmen alltid viser det som er viktig for handlingen på en overbevisende måte.

I mine øyne var dette en film som overrasket meg i positiv forstand uten å vite noe om filmen på forhånd. Hadde dog fått filmen anbefalt av en filmkjenner som vet hva jeg liker, derfor var jeg ikke veldig skeptisk. ‘Johnny Guitar’ er en film som spiller på en del westernklisjeer men med en interessant vri på plott og rollesammensetning. Filmen fremstår som svært vellykket i alle ledd og beskriver en del interessante situasjoner ispedd kule replikker. Det gjør ‘Johnny Guitar’ til en film du ikke bør undervurdere om du liker god westernfilm.

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker