Anmeldelse av Great Expectations, engelsk (britisk) film fra 1946

Drama, Mysterie, Eventyr Spilletid: 118 minutter

Tidenes beste Dickens-filmatisering!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.06.2017]

Vi følger den fattige, foreldreløse gutten Pips reise fra gutt til mann. Pip møter mange personer som er med på å påvirke hans liv og forme ham som person. Pip forelsker seg som gutt i Estella og glemmer aldri denne yndige piken som for alltid blir i hans hjerte. Han går fra et hardere småbyliv til et liv i luksus i storbyen London. Men pengene i seg selv gjør ham ikke lykkeligere alene. Vi blir med på Pips reise for for finne seg selv og for å skape sitt eget liv...

Filmen bygger på en Charles Dickens roman fra 1860 med samme navn som filmen. Dette er en film med en svært klassisk historie. Digger hvordan handlingen blir fortalt. Filmen er langt i fra rett frem. Man sitter hele veien å lurer på hvordan alt henger sammen. Sier ikke at filmen er umulig å gjette ting før de skjer, men likevel er filmens plott passe intrikat som gjør at hjernen jobber. Liker også at vi følger rollefigurene over en del år.

Det er flere store øyeblikk i filmen. Filmen begynner svært kult med møtet mellom en rømt fange og en liten gutt. Dette møtet skal vise seg å bli et møte gutten aldri vil glemme. Denne åpningscenen er intet mindre enn fantastisk gjennomført å griper tak i deg fra første stund. Andre store øyeblikk i filmen er første møte mellom gutten og den rike Miss Havisham som bor i et herskapshus som Pip jobber for. Vi skjønner igjennom denne scenen at det er noe spesielt Miss Havisham bærer på, men ikke helt hva. Det er også noe eget over scenen der vi får se det dekkede bryllupsbordet dekket med spindelvev og mus for første gang. Jeg likte også veldig godt den kule filmtekniske scenen når Pip besvimer som er mesterlig gjennomført.

Filmen minner også en del om eldre skrekkfilmer i enkelte scener. Både i stemning og det vi ser i bildet. Særlig i Pips møte fangene i tåken, Pis møte med den gamle, sprø damen i det spøkelsesakteige herskapshuset. Og denne gamle damen damen og den mystiske atmosfæren i herskapshuset skal ha vært inspirasjonskilden for Billy Wilder da han skapte sitt mesterverk, 'Sunset Boulevard', i 1950, som forøvrig er blant ynglingsfilmene til undertegnede.

Jeg elsker filmer som innlemmer et mysterium som en del av handlingen og det gjør også denne filmen svært vellykket. Elsket filmen som overrasket meg stort og er en film du ikke glemmer så lett etter å ha sett. Flere scener er såpass klassisk at de brenner seg inn i minnet mitt. Skuespillet er også bra med store navn som John Mills og Alec Guinness i rollene. Sistnevnte er nok mest kjent som Ben Obi-Wan Kenobi i Star Wars, men har også figurert i en mengde klassikere som ‘Lawrence of Arabia’, ‘Broen over Kwai’ og ‘Doktor Zhivago’. De nevnte klassikerne er også skapt av samme mann som regisserte denne filmen, David Lean. Og med ‘Great Expectations’ medler Lean seg på alvor med på klassikerkjøret og viser med sin portefølje at hans talent har vedvart i flere tiår, slik det ofte er hos de virkelig store mesterregissørene.

Alt i alt var dette en stor overraskelse og opptur. Filmen har alt jeg ser etter hos en god gammeldag klassiker med et kult plott, god og uforutsigbar historie, kule rollefigurer, flott filmteknikk og et vellykket mysterium. Det er birollefigurene som gjør denne filmen verdt å se, men den faregløse helten er nødvendig for å fortelle historien. De mange og kule scenene med birollene gjør filmen spesiell og levende. Filmen fremstår som litt av et filmverk og er en film du ikke glemmer så lett å ha sett. Dette må med andre ord være en av de aller ypperste Dickens-filmatiseringene ved siden av ‘Oliver!’ fra 1968, som også rager høyt på min liste.

- Doktor Zhivago - En klassiker for flere generasjoner
- Lawrence of Arabia - Storslått, episk krigsdrama fra Arabia
- Broen over Kwai - Annerledes krigsfilm som underholder godt den dag i dag
- Brief Encounter - Umulig kjærlighet på jernbanestasjonen!

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker