Anmeldelse av Your Name (Kimi no na wa), japansk film fra 2016

Animasjon, Anime Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 6 år

Makoto Shinkai resirkulerer til stor suksess

[Skrevet av: Ole Marius Repstad, Dato: 19.05.2017]

Mitsuha Miyamizu og Taki Tachibana ser en komet og som følge av det ender de opp med å skifte kropper. Mitsuha bor på bygda, men ønsker seg til Tokyo, mens Taki bor i Tokyo. Sammen må de avdekke sannheten bak fenomenet som har påvirket livene deres.

Makoto Shinkai er en av de riktig store regissørene innenfor anime, og har, sammen med sitt studio, CoMix Wave Films, gjort seg bemerket for sin vakre animasjon i filmene sine. Til tross for at animasjonen har sett enda bedre ut tidligere, spesielt i Garden of Words, er det med Your Name Shinkai når nye høyder, i det minste popularitetsmessig.

Som en Shinkai-film er Your Name ganske lik de fleste andre filmene han har gjort, og man kommer ikke rundt at mye er resirkulert, dog skal det sies at det i Your Name gjøres til stor suksess gjennom en solid presentasjon og et manus som passer til spilletiden. Med det mener jeg at dette er en av Shinkais lengste filmer, og derfor får handlingen og karakterene tid til å utvikle seg i større grad enn i hans andre filmer. Children Who Chase Lost Voices er riktig nok en film
med lenger spilletid, men det er en film med et helt annet fokus.

Resirkuleringen går i hovedsak ut på at de sosiale samhandlingene fra tidligere filmer brukes om igjen, men det skjules godt ved hjelp av snedig skriving og uventede vendinger. Det skal sies at jeg ikke strengt tatt ikke har noe imot at Shinkai bruker sine ideer om igjen når den totale pakken er såpass engasjerende og leverer til siste slutt, men jeg skulle gjerne ha sett at Shinkai hadde utviklet seg litt som manusforfatter.

For handlingen er fengende, men starter ikke med det mest originale utgangspunktet. Kroppsbytting har blitt brukt som et utgangspunkt mange ganger, men det er ikke ofte man får en film som med så stor sikkerhet treffer på alle følelsesregistre. Men det er ikke utgangspunktet som gjør handlingen fengende, det er karakterene og dialogen som får filmen til å skinne mer enn animasjonen. Karakterene er lette å like og relatere seg til, og de blir også presentert som helt ordinære tenåringer som blir kastet ut i en ufattelig situasjon, noe som gjør at man øyeblikkelig følger med. I tillegg er måten de formes av fenomenet velskrevet og gir hovedpersonene troverdig utvikling i denne merkelige situasjonen.

Reisen som vi blir tatt med på oss og hvordan vi blir presentert begge sider av situasjonen er de to elementene som hever Your Name over konkurrentene. For reisen er lang, uforutsigbar og tilfredsstillende, og det er ikke mer man kan kreve av den. Og det som gjør denne reisen enda bedre, er at vektleggingen av sidene i fortellingen er så balansert og greier å få frem samarbeidet til Mitsuha og Taki uten å bare følge den ene, og holder seg derfor til sitt fokus løpet ut.

Man kommer ikke unna animasjonen i filmen. Den er ekstremt pen, men det er detaljene i bakgrunnen og forgrunnen som stjeler rampelyset for min del. Dette er kunst som man ikke ser utenfor en Shinkai-film. Med unntak av en ting er alt det tekniske på høyeste nivå, fra musikk til stemmeskuespill. Unntaket er karakterdesignet som ser så altfor flatt ut sammenlignet med det detaljerte karakterdesignet i
Garden of Words, men det er ikke akkurat verdens undergang.

Your Name viser seg å være populariteten verdig og innfrir på nesten alle områder. Jeg har med vilje holdt meg til få momenter i handlingen ettersom dette er en film som bør ses uten å vite for mye om den på forhånd. Your Name burde få deg til å smile og kanskje til å gråte, men dersom du har sett noen andre filmer av Shinkai, burde du ikke bli for overrasket dersom du ser noen resirkulerte trekk.

[ Foto/Copyright: Arthaus ]

Omtalespalte: Anime

Filmfront gir deg et unikt innblikk i anime gjennom anime-spalten. I denne spalten trekker vi frem noe av det merkelige og fantastiske som finnes av japansk animasjon eller anime om du vil, enten det er serier eller filmer. Med andre ord skraper filmfront overflaten av alt det anime har å by på.

Les flere spalteomtaler: Anime

• San Francisco Chronicle
  • San Diego Reader

Japan

Japansk

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»