Anmeldelse av Win It All, amerikansk film fra 2017

Komedie Spilletid: 88 minutter

Indiefilm om spillegalskap

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.05.2017]

Vi møter den desperate gambleren Eddie som vanligvis er helt bunnskrapt og i tillegg sliter med stor gjeld. En skummel gangster-type ved navn Michael (José Antonio García) ber Eddie om å passe på en bag for ham imens han er i fengsel. Han betaler Eddie 10 000 dollar for å passe på sakene. Det er dog en regel: Eddie har ikke lov til å se i bagen. For Eddie blir dette sett på som lettjente penger.

Men Eddie sjekker likevel innholdet i bagen. Der ligger det hauger av penger. Eddie bestemmer seg for å gamble med en liten del av dem. I begynnelsen går Eddie 2000 dollar i pluss og da hadde det vært lurt å gi seg, men Eddie skal bare vinne litt mer slik at han har mer å gå på. Det ender i at han taper alt også pengene i bagen. Nå er Eddie dypt inne i gamblinghølet og den eneste redningen hans er å forsøke å vinne alt tilbake...

Vi skal til en mann som sliter med å få endene til å møtes. Han er konstant blakk som et resultat av spillegalskap. En dag han er på en pub møter han en alenemor som får innvirkning på livet hans. Hun får ham til å se lysere på livet til tross for gamle spillemønster. Han innser da at han har et problem og får seg jobb hos broren og tenker å gå i behandling for spilleavhengige. Men det er ikke enkelt å være spillegal, fordi trangen til å spille kommer tilbake gang på gang. Med en Eddie med mye penger blir det også rom for store tap. Underveis holder filmen oss hele veien kontroll på hvor mye Eddie ligger i pluss og minus i form av en kalkulator på skjermen.

Regissør Joe Swanberg er en dyktig fyr som jeg oppdaget første gang på Bergen Internasjonale Filmfestival for et par år tilbake. Jeg synes ‘Win it all’ er bedre enn ‘Digging for Fire’ som jeg så den gangen. Swanberg er god på å skape interessant vellagede filmer på små budsjetter. Denne filmen er laget med mye kjærlighet med håndholdt kamera med varierte kameravinkler. Det er også mye god musikk i filmen som pumper energi inn i filmen, blant annet likte jeg veldig godt en dansescene med spansktalende partymusikk som virkelig skaper god stemning. Jake Johnson er et flott rollevalg i hovedrollen som spillgale Eddie. Han har blant annet hatt en rolle i storfilmen ‘Jurassic World’.

Netflix plukker opp mye indiefilmer for tiden og dette er en av dem som nå er blitt en Netflix Original. Konseptet i filmen med en spillegal person i front er passe interessant. Filmen føles veldig menneskelig i tillegg til at filmen føles ganske troverdig. Dette er et godt indiedrama, men filmen er nok ikke blant de spenstigste for folk flest. Men om du liker å få en film om spillegalskap, er dette tingen for deg. Filmen har ikke det største drivet heller, men er bra troverdig lagt opp. En av filmens beste scener er i møte med Eddies gamblingsponsor som får Eddie til å innse hvor stor idiot han er blitts.

Gamblingfilmer er noe som har fenget meg lenge, særlig store filmer som ‘The Hustler’ og ‘The Sting’. Men denne filmen når ikke helt opp til dem, til det er det for lite som står på spill. Filmen er noe forutsigbar på en del punkter. Likevel føler du en lite uromoment i begynnelsen, men spillegale pleier som regel ikke ha de beste oddsene for å lykkes, men så har du tittelen som kan tyde på at det kan gå bra likevel. Da gjenstår det bare å se om denne filmen blir en vinner hos folket.

[ Filmen kan sees på Netflix ]

- Digging for Fire - En film om 'ingenting'