Anmeldelse av Match Point, engelsk (britisk) film fra 2005

Drama, Romantikk, Thriller Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år

Tennisthriller med snert

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.05.2017]

Chris (Jonathan Rhys Meyers) er en tidligere profesjonell tennisspiller jobber som trener i en fasjonabel tennisklubb i London. Det er en jobb han liker til tross for at han egentlig kommer fra en arbeiderklassefamilie. Der kommer han blant annet i kontakt med rikmannsdatteren Chloe (Emily Mortimer) som faller for Chris og han for henne. Hennes far driver et stort konsern og ønsker å innlemme Chris i det om de gifter seg. Chris innser raskt at det ‘perfekte’ livet med Chloe ikke er helt det han er ute etter. Det gjør at han innleder et elskerforhold til vakre Nola (Scarlett Johansson) som han alltid har hatt våte drømmer om, men som han en gang i tiden ikke fikk fordi hun var svigerbrorens forlovede. Men det er aldri lett å lurt å spille på to hester samtidig...

Woody Allen har skapt en knallfilm med ‘Match Point’. Filmen er alt annet enn rett frem og slutten er mesterlig gjennomført. Om du har sett mye Allen fra før, er ‘Match Point’ en film som skiller seg noe ut. For det første er ikke Allen selv med i filmen. Hverken som forteller eller skuespiller, men det merkes at han både bidrar med manus og regi. Dette er med andre ord en veldig ‘Allensk’ film. Den kan minne om en rekke filmer han har skapt fra før av, i alle fall i begynnelsen av filmen der romantikken blomstrer.

På baksiden av coveret står det klistret på sjangermerkelappen ‘thriller’ på filmen. Det synes jeg virker litt misvisende da dette i bunn og grunn er et romantisk drama med tilløp til litt spenning helt mot slutten av en film på 2 timer. Det er heller ingen komediedel denne gangen fra Allen, men likevel fungerer dette knirkefritt som underholdning. Synes Allen har gjort en kjempejobb på både manus og regi. Han får også alle skuespillerstjernene til skinne.

Det tar ganske lang tid før filmen kommer skikkelig i gang, men når den først gjør det er dette knallbra. Mange av poengene er ganske så tøffe. Og det blir gjort mange kule små detaljer knyttet til filmens tema i kryssingen mellom kjærlighet og tennis. Med en artig detalj som forklares underveis hva som skjer om du treffer på nettkanten. Det dveles også ganske lenge før Nola endelig vil være med Chris. I en vanlig film ville det vært ganske opplagt at disse to var ment for hverandre, men siden dette er en Woody Allen-film var jeg jammen med ikke sikker på hvordan dette ville gå.

Manuset er filmens største styrke sammen med skuespillerprestasjonene. Selv om dette ikke er erketypisk Allen, kjenner jeg igjen ganske mye og det går an å gjette hvordan dette vil ta veien. Som vanlig når Allen lager film, så har han med pertente skuespillere. I spissen finner vi Jonathan Rhys Meyers som leverer varene i rollen som Chris. Ellers får vi alltid så velspillende Emily Mortimer i rollen som Chloe. Scarlett Johansson er kanskje det største stjerneskuddet i filmen, men ikke helt den som spiller best. Hun er dog meget pen og har en femme fatale rolle som Allen nok har håndplukket henne til, men i mine øyne blir det litt for mye av det gode til tider i rolleprestasjonen hennes som Nola.

Alt i alt er ‘Match Point’ en flott film. Den har dog noen småting å trekke litt på som at rollefigurene innimellom kan bli litt Allen-typisk til at de fremstår som troverdige nok. Men det er bare småpirk, fordi jeg følte denne filmen leverte varene og ble en vinner i min bok. Dette er en film som underholder meg godt med en passe spennende slutt med noen tvister underveis. Dette er en av de beste Woody Allen-filmene uten Allen selv i en av rollene.

- Café Society - Sjarmerende nostalgi-eskapisme fra Woody Allen
- Irrational Man - Klassisk tørrvittig, men likevel dvaskt fra Allen
- Blue Jasmine - Bunnsolid drama fra Allen og Blanchett
- Scoop - Stilig og fiffig konsept av Woody Allen
- Mighty Aphrodite - Opphavet til sønnen er alt annet enn ønsket...
- Radio Days - Allen med en hyllest til Radioens gyldne tid
- Manhattan - Mer rolig Woody Allen-klassiker om kjærlighet på Manhattan
- Annie Hall - Bedreviterfilmen
- Love and Death - Allen-komedie om krig og kjærlighet
- Sleeper - Fremtiden med samfunnshjernevask og husholdningsroboter
- Alt du vil vite om sex (men ikke våger spørre om) - Woody Allens rare film om sex
- Bananas - Woody Allen med en lettere og mer ‘folkelig’ komedie

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller

• nationen.dagenstv.com
  • StudVest

England, USA, Luxemburg

BBC Films, British Broadcasting Corporation (BBC), Invicta Capital Ltd., Magic Hour Media, Thema Production