Anmeldelse av Oppvåkningen (Awakenings), amerikansk film fra 1990

Drama Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 11 år

Robin Williams som legen vs Robert DeNiro som pasienten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2017]

Vi skal til en institusjon i New York for pasienter med nevrologiske sykdommer. Dit kommer Malcolm Sayer som nyansatt lege. Sayer har ikke mye praksis å vise til, men er en positiv fyr med stor entusiasme for pasientenes ve og vell. På avdelingen Sayer jobber på sliter med nærmest ingen bevegelighet i mimikk. Sayer finner ut at de fleste av dem var ofre for en sovesyke som herjet i 1920-årene. Han forsøker å finne en måte å få livsgnisten tilbake i dem. Sayer klarer å vekke en av pasientene ved navn Leonard med et nytt medikament og det skaper mye liv å røre på sykehuset. Dette startet en nytt håp på institusjonen...

Filmen baserer seg på en sann historie. Alt starter med å skildre en gutt i tiden før han begynner å skjelve på hendene sine. Dette er Leonard som begynner å få sine første tegn på sykdom på 1920-tallet. Like etter beveger vi oss frem til Bronx i 1969. Der treffer vi legen Malcolm Sayer som forsøker å få seg ny jobb. Og det er Leonard og doktor Malcolm Sayer som blir filmens to store profiler.

Robin Williams gir mye av seg selv i rollen og gir oss en herlig rolleprestasjon som er verdt å se filmen alene for. Han kjører virkelig showet i denne filmen. Han spiller en veldig menneskelig lege som forsøker å finne nye løsninger for å behandle sine pasienter. Williams har en varme og sjarme få skuespillere har i samme grad. I mine øyne er det ingen bedre til denne rollen enn nettopp Robin Williams.

I en annen rolle treffer vi ingen ringere enn Robert DeNiro og han spiller en uvanlig rolle til han å være. DeNiro viser sine talenter som skuespiller som pasienten som våkner opp fra koma og gjenopplever verden på nytt. Han har en del nyanser i spillet sitt som gjør ham veldig troverdig som en pasient som har gått gjennom en voldsom forvandling. DeNiro spiller veldig stødig som mellomting mellom frisk og syk. Det er disse nyansene som gjør filmen ekstra sterk å se, fordi DeNiro er så troverdig gjennom hele filmen i en ekstremt vanskelig rolle å spille.

Dette er en feelgoodfilm. Dette kan minne litt om Gjøkeredet til tider. Filmen har litt innbakt humor i det ellers så solide dramaet, som pasienten som snakker veldig høyt til Doktor Malcolm Sayer på hans første dag som lege. I og med at filmen heter ‘Oppvåkningen’ vet vi hva som kommer til å skje, men heldigvis ikke helt hvordan. Filmen har heldigvis noen tvister underveis som gjør alt mindre forutsigbart enn jeg hadde ventet på forhånd. Det er rart å se pasientene våkne til liv.

Likte denne filmen overraskende godt med en passe interessant historie. Dette er også en god film ved siden av det fantastiske skuespillet. Regissør er Penny Marshall viser at hun tar oppgaven på alvor med å lage film. Hun bruker sine virkemidler til det fulle og får nesten det maksimale ut av filmen. Også reint underholdningsmessig føles filmen som en vinner. Dette er ikke helt Gjøkerede-kvalitet over filmen hele veien, men dette er jammen meg ikke langt bak. Det er nok ikke for ingenting at filmen ble nominert til Oscar for beste film og beste adapterte manus.

Om du liker utrolige historier fra virkeligheten, er dette noe du bør får med deg. Dette har virkelig mye å by på og filmen forteller oss noe om det å være menneske. Noen tar livet de lever som gitt og gjør ikke nok ut av det. Alle som er friske er heldige og livet er en gave vi bør ta vare på. Jeg liker de menneskelige verdiene i filmen. Det å behandle alle likt selv om man sliter med forskjellige plager eller sykdommer, er noe filmen viser oss at er viktig.

Filmen rører noe i meg. Liker de etiske problemstillingene som filmen tar opp. Og mot slutten sitter jeg med et smil om munnen og samtidig presses en tåre frem i øyekroken. Og den perfekte til å spille denne menneskelige legen er Robin Williams. Dette er en herlig film for folket som har et bra budskap. Konklusjonen er også bra der vi får lære at den menneskelige sjelen er sterkere enn noe legemiddel, og det er den som må næres. Med arbeid, lek, vennskap og familie.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

Omtalespalte: Klassiker