Anmeldelse av Danserinnen (La danseuse), fransk film fra 2016

Biografi, Drama, Musikk Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 9 år

Danseren, Loïe Fuller, må lide for kunsten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.05.2017]

Filmen starter i Brooklyn, New York, i år 1892. Den 25 år gamle Loïe Fuller mister sin far og må flytte til sin strenge og religiøse mor. Hun søker seg mot teateret. Der oppdager Loïe Fuller dansen med en tilfeldighet. Hun skal late som hun blir hypnotisert, men har en for si kjole og holder på å snuble. Da må hun trekke opp kjolen og merker at publikum klapper når hun snurrer seg rundt. Og ut i fra dette utvikler Loïe Fuller sitt utrykk og tenker på hvordan hun skal kunne utvikle og perfeksjonere denne dansen som et scenenummer. Hennes karriere begynner i det små som pausenummer på teateret og hun går gradene mot de største scenene i kunstens mekka i Paris...

Det hele starter i det Loïe Fuller har kollapset på scenen. Dette er et vink om hva som skal komme senere. Dette setter deg raskt i stemning. ‘Danserinnen’ er lagt opp som en biografi film og er basert på en sann historie. Filmen tar deg med på en reise inn i dansens verden. Vi blir vitne til danser som vil flytte grenser for hva danseunderholdning kan gi publikum. Det taes ibruk elektrisk lys og store lette kjoler som danseren kan boltre seg i. Med dette utvikler Loïe Fuller sin helt egen dansestil.

Dette er som en oppvisning i dans og filmen byr på ufattelig kule dansescener. Og selv om jeg ikke er så fan av dans, fenger dette meg utrolig mye. Lysspillet i den sie hvite kjolen som hun beveger rundt med lys i alle regnbuens farger projisert på seg, er noe jeg ikke visste jeg ville ha. Dette er nesten like vakkert i dansens verden som det ‘Hero’ eller ‘Flygende dolker’ tilførte kunstnerisk vri på kampsport. Hovedperonen blir totalt utmattet etter hver forestilling. I tillegg må Loïe Fuller virkelig lide for kunsten med utslitte muskler for å holde kjolen sin i bevegelse og samt problemer med øynene fordi det er så sterke lyskastere på henne under hennes sceneforestilling. Men hun sier selv at hun føler seg som ingenting uten den spesielle dansekjolen hennes.

Alt starter lovende med en litt fåmeldt hovedperson, men likvel skildrer filmen godt hva som foregår. Jeg er med på notene fra første stund. Liker scenen der en ung Loïe Fuller danser for første gang med sin far. Denne scenen har både humor og stemning som løfter filmen. Danserinnen gir deg som tittelen antyder en film om en danser, men filmen overrasker meg litt. For det første er danseformen litt annerledes enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Det og mye mer, får filmen til å fremstå som litt original og samtidig estetisk vakker, uten å falle i de typiske dansefilmklisjeene. Loïe Fuller fremstår på scenen som en blanding mellom en engel og en sommerfugl. Skuespillet er også svært solid hos den franske artisten Soko som har hovedrollen filmen. Det skal også noteres at Johnny Depps datter Lily-Rose Depp også har en flott rolle i filmen.

Filmen har et meget vakkert og forseggjort fotoarbeide. I begynnelsen kommer det frem gjennom den unge Loïe Fuller som tar seg frem gjennom vakre landskap. Etterhvert tar dansen mer og mer fokus i fotoet og vi får noen drivende og estetiske dansescener som gjør filmen verdt å se alene. Det blir en del kule kunstscener utover dansingen som da Loïes far blir skutt i et badekar og hans røde blod farger badevannet som siver ut av kulehullene i badekaret og renner som en bekk utover skogbunnen.

Det er lagt i fra noen blockbuster, men om du liker kunstneriske dramafilmer er dette en elegant film, men jeg synes filmen også har litt å fare med for folk flest med kule estetiske dansenummere som er verdt å se filmen alene for. Regissør Stéphanie Di Giusto leverer en gnistrende debutfilm. For undertegnedes del ble jeg sugd inn i hovedrollefiguren og hennes ambisiøse kamp for å lykkes med dansen og skape underholdning for folket i hennes samtid. Filmen engasjerer meg og jeg blir med på alt Loïe Fuller må ofre for å nå ut med det hun elsker. Det er spennende å se hvor filmen vil ta veien. Underveis funderer jeg også på hvordan dette vil ende. Rundt midtveis endrer filmen seg noe. Da blir det også mer fokus på danserne rundt hovedpersonen. Vi får også noen nydelige kjærlighetsscener i tillegg til at sluttscenen er herlig vakker som gjør at man sitter med et smil på munnen i det rulleteksten tar over.

[ Foto/Copyright: Another World Entertainment Norway AS ]

• Lillehammer Byavis