Anmeldelse av Sand Castle, amerikansk film fra 2017

Drama, Krig Spilletid: 113 minutter

Matt Ocre opplever Irak-krigen på nært hold

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.05.2017]

Filmen er satt til tidlig i Irak krigen i 2003. Vi følger den unge soldaten Matt Ocre. Han sendes motvillig ut på et farlig oppdrag sammen med troppen sin. De skal reparere et ødelagt vannsystem i den fiendtlige landsbyen, Bagubah. Dette byr på mye utfordrigner og ikke alle kommer fra det med livet i behold...

Filmen begynner rolig i en krigsleir. Vi hører hovedpersonen snakke om at de gamle tenkte helt annerledes om krig enn ham. Den gangen var de heldig om de fikk gå i krig. Vår mann vervet seg 11. Juni 2001. Det var to måneder før alt endret seg. Han vervet seg kun for å få penger til college og ikke for å kjempe en nobel sak for rettferdighet. Vi møter ham i det han ødelegger hånden i en bildør for å slippe unna strid. Men det går ikke lang tid før skaden heles og han motvillig blir presset inn i krigshandlinger.

Alt starter på oppstillingsplassen i Kuwait i mars 2003. I begynnelsen får vi hengt litt med gutta i militærleiren. Vi blir med på invasjonen av Irak. Kameraet følger tett på soldatene igjennom gatene i Irak i begynnelsen. Du føler nesten at du blir en del av gjengen. Det meste er ganske greit skildret i filmen. Det er også noen rare ting som at irakiske krigere har rødt tørkle rundt hodet som gjør dem til lette blinker for de amerikanske soldatene. Fotoet er tidvis veldig flott i filmen med nydelige ørkenlandskap som militærkjøretøyene manøvrere seg gjennom.

Jeg har alltid likt krigsfilmer og gledet meg litt til å se hva som rørte seg i denne filmen. Dette er en ‘Netflix original’-film. Netflix har laget noen krigsfilmer de siste årene med vekslende hell som ‘Beasts Of No Nation’ og ‘Beleiringen av Jadotville’. Dette er forsøk på en ny vinkling i en krig som ikke har blitt skildret så mye på film før. Filmen er bra teknisk laget med et flott fotoarbeide, men også der stopper min fascinasjon for denne filmen. Jeg hadde nemlig forventet mer av filmen enn det jeg fikk servert underveis.

Filmen er laget av den brasilianske regissøren Fernando Coimbra. Alt begynner lovende, men så faller interessen min en del utover i filmen. Alt føles best når vi får litt krigsaction, men også disse scenene kunne vært bedre og mer intense. Det virker som om filmen ikke har råd til nok krigsaction. Vi får riktignok en del dramapauser mellom slagene, men disse er langt i fra filmens styrke. Filmen føles veldig seig til tider og har ikke den største fremdriften. Skulle ønske filmen var mer spennende eller interessant hele veien. Med andre ord er dette litt for varierende kvalitet og det mangler mye for å bli en mer interessant og komplett krigsfilm sammen med de store gutta i klassen.

‘Sand Castle’ er basert på den amerikanske soldaten Chris Roessners egne erfaringer fra Irak krigen, men dessverre klarer ikke filmen å gripe nok tak i meg. Jeg likte heller ikke hovedpersonen som var en litt traust og vanlig ung mann. Han er forsåvidt sikkert slik jeg ville oppført meg i krig som både redd og engstelig for krigens action. Rollefiguren Matt Ocre går gjennom en liten utvikling i løpet av filmen, men det holder ikke for å holde interessen min på topp hele veien. Heller ikke en god skuespiller som Nicholas Hoult klarer å redde denne filmen fra å havne midt på treet. Han leverer en blek forestilling som ikke minner om de store produksjonene som han har vært en del av fra før. Heller ikke de andre skuespillerne leverer og rollegalleriet er mildt sagt uengasjerende.

Filmen sliter med hva den ønsker å fremstå som av enten actionpreget krigsfilm eller en mer dramapreget forestilling. I mine øyne er dette en helt grei film å se, men den er nok like raskt sett som glemt. Filmen har dog noen gode dramasekvenser når de amerikanske soldatene møter lokalbefolkningen på landsbygda. Kanskje filmen burde fokusert på å rendyrke dette elementet litt mer? Om du er en hund etter krigsfilm og har sett alt annet, kan ‘Sand Castle’ være en film å prøve seg på. Du bør bare være obs på at den ikke har det største budsjettet, likevel klarer filmen seg greit i krigsactionsekvensene der filmen får veldig mye ut av det lille de har til rådighet.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming