Anmeldelse av Sandy Wexler, amerikansk film fra 2017

Komedie Spilletid: 130 minutter

Forsøk på Sandler-komedie om en eksentrisk manager

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.05.2017]

Vi følger Sandy Wexler (Adam Sandler). Han er en talentspeider som jobbet seg opp i Los Angeles på 1990-tallet. Wexler er flittig og vi får være med på hans karriere med hans eksentriske klienter i utkanten av showbizzbransjen. Hans ferdigheter som leder blir utfordret når han oppdager den talentfulle sangeren Courtney Clarke (Jennifer Hudson)...

Filmen åpner med en masse skryt om Sandy Wexler som:
- Han er kanskje den mest unike karen jeg har møtt.
- Hvis du jobbet i Los Angeles på 1990-tallet, var det uungåelig å møte ham.
- Han var en av Hollywood-managerne som alltid var tilstede.
- Han var ikke en storkar, men alle som møtte ham glemmer han aldri.

Det henger ikke helt på greip at Sandy er så populær som han er i filmen. Det at en Hollywoodagent skulle bry seg om en buktaler er litt rart, selv om han ser et potensiale for artisten bak. Synes ikke klientene til Sandy er så store og betydningsfulle som jeg hadde sett for meg med all den skryten han får underveis i filmen.

Adam Sandler spiller Sandy Wexler på sitt vanlige vis. Han gjør seg veldig til og har en stemme som er nasal og tilgjort rar, som en blanding mellom ham selv om den stemmen han skapte i ‘The Waterboy’. Sandler fortsetter med andre ord sin dårlige kvalitetstrend nedover og horer virkelig seg selv som skuespiller med denne filmen. Det skinner med andre ord igjennom at han bare gjør dette for pengenes skyld.

Sandler forsøker litt for hard, men klarer ikke å skape en ny karakter jeg tror på. Dette er bare variasjoner av ting han allerede har gitt oss, og da snakker jeg ikke om hvordan rollefiguren er i manuset, men hvordan han blir spilt. Alt jeg ser er bare Adam Sandler med briller, kjedelige klær og en tilgjort stemme. Da hjelper det lite at dette egentlig er en satirisk hyllest til Sandlers virkelige manager, Sandy Wernick.

Filmen er svært stjernespekket men de mange små og store birollene klarer ikke helt å heve filmens kvalitet nevneverdig, til det er løpet allerede kjørt og det er bare å redde stumpene i denne slette unnabakken av en film. Chris Rock er hentet inn for å piffe opp filmen, men i mine øyne er han litt småmorsom og har mye energi, men ikke nok til å redde inntrykket i denne filmen. Av andre kjente navn treffer vi også Kevin James, Rob Schneider og Jennifer Hudson.

Sandler forsøker å gjøre noe nytt med en film med litt mer drama og en mer nedtonet komedie. Men dessverre for Sandler er han ikke av samme kaliber som de store komikerne i klassen som blant annet Steve Carell og Jim Carrey som har vist at de også kan gjøre mer naturlige roller. Det er også en del dramascener innimellom slagene, men Sandlers rollefigur maltrakterer alle forsøk på forsøk på fine øyeblikk. Og når hovedrollefiguren er dødelig pinlig unaturlig og irriterende. Filmen forsøker også å skape noe energi med dans og musikk som blant annet et Hammer Time-moment. Men dette virker for billig for å få meg helt med på notene.

Netflix har de siste årene produsert enten slappe komedier eller fine indiefilmer. Sammen for dem alle er at de ikke bruker noe særlig penger på filmene. Dette er nok en film der stjernene tar mesteparten av kaken, men til gjengjeld ser fansen til stjernene gladelig filmen uansett kvalitet. Jeg likte ikke denne filmen, men den er helt okei om man tålererer Sandlers rolle i filmen.

Regissør Steven Brill er en komedieregissør som har samarbeidet med Sandler før i filmer som The Do-Over, Mr. Deeds og Lille Nicky - Djevelungen. Denne gangen leverer han en veldig lite morsom film som knapt har noe å tilby meg som seer. Filmen forsøker seg på et friskt grep med å la stjerner fortelle historien om Sandy underveis i filmen.

Jeg kjeder meg igrunnen litt i filmen som også er minst en halvtime for lang. Dette hadde holdt med maks 80 minutter for min del. Godt over 2 lange timer er litt i det drøyeste laget for noen og en hver. Filmen har dog greie verdier og viser en hovedperson som er veldig snill med et stort hjerte og profesjonell i arbeidet med sine klienter. Dette gjør at jeg begynner å like rollefiguren litt og litt bedre gjennom filmen, selv om dette aldri blir noen vinner i min bok. Sandy Wexler bommer også på humoren og jeg ler ikke en eneste gang i løpet av filmen, og det kommer fra en som likte Sandler i tenårene. Jeg føler jeg er litt snill når jeg bare ruller en toer på terningen for filmen.

[ Filmen kan sees på Netflix og er en Netflix Original ]

- The Do-Over - Er lykken å leve et dobbeltliv?
- Mr. Deeds - En Sandlerfilm midt på treet

Omtalespalte: Streaming