Anmeldelse av Twin Peaks - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 1990

Thriller, Drama, TV / Serie Spilletid: 336 minutter Aldersgrense: 15 år

Twin Peaks - Trailer 04.07.2008

Twin Peaks - Sesong 2: Preget av rot, men fremdeles svært underholdende!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 15.05.2017]

Etter den kun 8 episoder lange førstesesongen, flesket andresesongen av denne banebrytende serien til med 22 episoder. Der cliffhangerne fra førstesesongen hang tungt over slutten, starter da også denne andre runden med umiddelbar fortsettelser på flere av de spennende avslutningselementene. Agent Cooper ble skutt av en mystisk hanskekledd skikkelse, og flere mysterier ruller videre, mens nye selvsagt også kommer til...

Men, serien forandres etter hvert til noe langt mer utflytende, surrealistisk og over the top-aktig når elementer av overtro, sci-fi og annet sært blir bakt inn i det fra før av rimelig skrudde miljøet i denne byen.

Grunnet sviktende seertall i statene fikk serieskaper David Lynch og Mark Frost beskjed om å avsløre morderen på Laura Palmer, noe de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å gjøre, i hvert fall ikke såpass tidlig i serien. Når dette så likevel ble gjort, falt seertallene enda mer hodestups, og Lynch og Frost trakk seg mer og mer bort i fra serien.

Jo flere kokker...

Tilbake sto en flokk med ulike regissører og hvor mange kokker kanskje ble litt vel mye søl, for med Lynch sin geniale og stramme regihånd borte ble også episodene mer ulike, varierte og kvalitetsmessig rare der de fløyt ut i mer ufokuserte linjer og handling.

Når dette er sagt så skaper likevel denne andre sesongen i seg selv også noen helt konkrete minneverdige scener, karakterer og uforglemmelig bilder i hodene våre. Ettersom karakteren Bob forsvinner mer bort, kommer en ny bad-guy til syne i agent Dale Coopers tidligere FBI-partner Windom Earle. Vi lærer fort at Earle har blitt rimelig gal og forandret seg, blant annet etter at Cooper ”stjal” kjæresten hans for mange år tilbake.

Hevnen er nå satt og tilsynelatende rettet personlig mot Cooper, og Earle fremstår både som en svært farlig, gal og skremmende karakter som på veldig godt vis spilles skikkelig creepy av skuespiller Kenneth Welsh.

Jakten dreier seg blant annet om å finne ut av mysteriet rundt 'the black lodge' og 'the white lodge', steder som på en eller flere måter er sammenbundne og fungerer sammen. Mot slutten kuliminerer dette i uforglemmelige scener som i all tid etter skulle definere denne serien på flere måter.

(Den langt skumlere og forstyrrende filmen Twin Peaks: Fire Walk With Me, som ble laget av Lynch etter denne sesongen, bruker mye av dette stedet, blant annet også fordi Lynch ville sette sitt eget preg på historien om Laura Palmer.)

Såpeopera møter surrealisme

Andre nye fjes i løpet av sesongen er blant andre Heather Graham, som etter hvert blir Coopers nye loveinterest, samt Billy Zane som en ny sjarmør, særlig for Audrey Horne. Rollegalleriet er i det hele tatt vel så stort og rikt som før, og serien forblir likevel en stor godbit om man skulle like førstesesongen.

Det som mange trekker frem med historielinjene mot slutten er hvordan mysteriet rundt Windom Earle og den svarte/hvite hytta eskalerer og går over i det nærmest surrealistisk hinsidige. Her får vi hint til både UFOer, romvesener og parallelle dimensjoner. I tilfellet det siste, klarer heldigvis Lynch å dra det ”ned” til noe svært interessant i siste episode, men før dette sklir mye av dette altså litt vel mye ut for mange.

Heldigvis er serien så karakterfyldig at den med alle sine sidehistorier og mennesker fremdeles makter å være rimelig oppslukende. Flere røde tråder går også igjen, som Laura Palmer-drapet og andre relasjoner. Noen faller også litt ut eller forsvinner helt, men selve kjernen i Twin Peaks-byen er der i aller høyeste grad fremdeles.

Serien er nemlig fremdeles så unik på særlig enkeltkarakterer, deres fremtoning, manus og relasjoner, og ikke minst i sine mange uforglemmelige enkeltscener, at underholdningsnivået fremdeles er temmelig høyt der oppe.

Er det noe denne serien har lært oss, er det at karakterer betyr alt! Hvis disse er fascinerende og interessante, ja så trenger ikke handlingen være verken veldig viktig, sentral eller til og med fornuftig, noe denne surrealistiske såpeoperaen til tider briljant viser!

Etter hvert som de svært mange episodene tråkker fremover, legges nye føringer for både enkeltkarakterer og folk vi bryr oss om. Når så sisteepisoden igjen gjøres av Lynch, lukker han mysteriet på en uforglemmelig særegen måte som nesten alene gjør sesongen verdt å se igjennom. Her legges da også grunnlaget for en mulig fortsettelse, noe vi altså nå også får med en tredje sesong, hele 26 år etter!

Hva som skjedde, og har skjedd di siste 26 årene med kjenninger som Dale Cooper, Laura Palmers familie, familien Horne og di andre, gjenstår dermed bare å se. At det er masse løse tråder å spinne videre på er i hvert fall sikkert!

- Twin Peaks - Fire Walk With Me - Laura Palmers siste dager er et fælt, fælt mareritt

14.05 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Twin Peaks - Sesong 1': Takk for fin anmeldelse!!
Vi varmer opp til Twin Peaks med denne episke episoden!

Blir nye Twin Peaks bra??
23.01.2009 sier Fuglefenta: Skumleste serien jeg har sett!

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Biojensen.dk
  • Filmpuls.dk
  • Heftig
  • ereviews.dk

Spelling Entertainment, Lynch/Frost Productions, Twin Peaks Productions, Inc.