Anmeldelse av Broadchurch - Sesong 3, engelsk (britisk) tv-serie fra 2017

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 48 minutter Aldersgrense: 15 år

Broadchurch - sesong 3: Serieavslutningen skiller seg negativt ut

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 11.05.2017]

Tredje og siste sesong av den knakende gode britiske krimserien er både beundringsverdig annerledes, provoserende og skuffende, på én og samme gang.

Vi er fremdeles i lille Broadchurch, og mange av de samme karakterene er fremdeles med. Familien Latimer, som ble så tragisk berørt i de to første sesongene, er blant disse. Nye navn og fjes er selvsagt også skrevet inn, og saken denne gang starter når en forvirret kvinne plukkes opp, sjokkert og forstyrret grunnet å ha blitt voldtatt.

Det starter sterkt!

De første episodene er sesongens desidert beste og mest gripende, for her skildres både mentale, psykiske og fysiske ettervirkninger av voldtekt på ubehagelig og realismedrevet nærgående vis.

Vi får se offeret måtte gjennomgå alt i fra nedverdigende legeundersøkelser, få masse spørsmål fra politiet, samt kjempe mot rykteflom, baksnakk og det som verre er i lokalsamfunnet.

Skuespiller Julie Hesmondhelgh i rollen som voldtektsofferet Trish Winterman er helt fabelaktig som den nedverdigede, misbrukte og ødelagte kvinnen. Man får så vondt av henne i starten av denne sesongen at man føler det er et genitrekk å fremstille en voldtekt nettopp så fælt tungt og omfattende som det faktisk også for mange er!

Saken og agendaen til serien oppfattes her beundringsverdig i sitt fokus på vold mot kvinner, og hvor den klassiske drapssaken dermed er droppet til en forandring.

En ukjent overgriper må dermed oppspores, også denne gang av det umake radarparet Ellie Miller og Alec Hardy. Kjemien mellom dem er fremdeles herlig rar og småmorsom, men likevel føles denne tredjesesongen noe svakere på elementer som humor dem imellom, og ikke minst i spenningen.

Det hoppes mye mellom et knippe mistenkte, Miller og Hardy kløner lenge voldsomt i saken, og man kan jo også rimelig sikkert avfeie enhver kvinnelig karakter som mistenkt grunnet denne voldtekten.

Så går det nedover...

Selv om sesongen åpner sterkt og særegent, begynner episodene utover å bli overveldende negative i fokuset på menn, generelt. Sesongen føles nemlig etter hvert overdynget av tidvis provoserende negative fremstillinger på vegne av kjønnet ’mann’.

Det verste eksempelet her er kanskje i avsløringen av voldtektsmannen. Her må man stusse på noe helt konkret som går på fysikk og seksuell tenning som skjer og ikke henger helt på greip. Også gjerningsmannens øvrige oppførsel føles verken troverdig eller sannsynlig, og absolutt i hvert fall ikke under en voldtekt får man tro!

(Spoiler alert!)

Ellers trør episodene fremover med en haug andre sentrale mannskarakterer som mest føles som et slags seriemessig ’suicide squad’ av slaskete og umoralske mannlige tullinger.

Hør bare på disse lite sjarmerende sentrale guttene og mennene;

* Eksmannen til voldtektsofferet Trish blir etter hvert avslørt i å overvåke henne via webcameraet hennes.

* Sjefen på arbeidsplassen til Trish er sykelig avstandsforelsket i henne og har stalket henne i over et år i hemmelighet.

* Mannen til bestevenninnen til Trish er hennes hemmelige elsker, men også ellers kronisk utro og har en svært usjarmerende personlighet.

* Avdøde Dannys far (gutten som ble drept i første sesong), Mark Latimer, sliter fremdeles veldig med depresjoner og å gå videre i livet. Han synes videre ikke å bry seg om andre enn seg selv, noe hans kone husker på å belære ham om, og slik indirekte sier at depresjoner er egoistisk, ikke mentalt fælt "nok" til å kollapse mentalt av.

* Sønnen til etterforsker Miller blir utvist fra skolen for å ha stygg porno på mobilen sin, noe også andre guttevenner av ham har.

* En annen guttegjeng sprer nakenbilder av etterforsker Hardys datter, og slik er også menn som unge/ungdom dekket som noen griser og idioter.

* For ikke å snakke om voldtektsmannen i seg selv altså, enten han allerede er nevnt her eller ikke, uten å avsløre for mye.

Som mannlig seer må det derfor være lov å bli deprimert av mindre.

Snur vi det rundt, må det kunne forventes at man i 2017 aldri hadde laget en serie hvor kvinner i samme utstrekning hadde blitt fremstilt så overveldende negativt.

Serieskaper Chris Chibnall står på IMDB kreditert som manusforfatter, og kanskje har han bare vært "velmenende" med å fremstille mennene såpass lite flatterende, det er tross alt i stor grad menn som utøver fysisk vold, inkludert voldtekt.

Man skal heller selvsagt ikke overdrive seriens betydning eller omfang utad, men med tanke på de to første sesongenes langt mer velbalanserte karakterer, ja så må det være lov å beskylde Chibnall for å ha havnet for langt inn på sidesporet med å fremstille menn som noen djevler.

Greit at serien avsluttes nå

Videre i serien vektlegges helt sentrale elementer og delvise påstander som både føles gammeldagse, ensformige og direkte feil. Her blir eksempelvis unge gutter som ser porno nærmest ”automatisk” til kriminelle og sexfikserte kvinnehatere.

Til slutt behandles denne voldtektssaken nærmest like alvorlig og grundig som en drapssak. Det er på én og samme tid beundringsverdig at denne sesongen altså tar utgangspunkt i ”kun” en voldtektssak, behandler den videre så seriøst og alvorlig som handling som den også i utgangspunktet fortjerner å bli behandlet.

Men likevel, det er verken troverdig eller logisk at en hel politiavdeling bruker ukesvis av hovedressurser på en slik sak. Det er filmatisk utopi og ikke troverdig, dessverre.

Når dette er sagt må det innrømmes at man med fravær av et eneste drap likevel har klart å gjøre saken såpass engasjerende at man også viser hvor utspekulert og fæle vi mennesker kan være på forskjellig vis, selv om det altså ”bare” er snakk om voldtekt her, og ikke drap.

Oppsummert kan man si at det er både særegent ”nytt” og beundringsverdig at man har valgt å la en voldtekt stå som alvorlig nok sak til å følges over en hel sesong. Det er både viktige og riktige elementer rundt denne saken som man burde ta til seg og tenkte over, deriblant omfanget og rekkevidden av en voldtekt innen et mindre samfunn hvor alle kjenner alle.

På den andre siden er sesongen så sterkt preget av å fremstille menn overhengende negativt at det i lengden blir både provoserende og irriterende. Ekstra ille er det når disse konkrete mennene også hver for seg enkeltvis føles direkte overdrevet, lite troverdig og feil fremstilt.

Selv om selvsagt ikke alle mennene fremstilles som noen djevler, ei heller er alle kvinnene noen engler, blir resultatet en lei bismak av feilslåtte fremstillinger av kjønn, noe som ingen tjener på i denne grad eller sammenheng. Vi vet alle at det er menn som voldtar, joda, men det er på den annen side ikke bare menn som er psykotisk opptatt av en partner, ser porno eller blir voldelig av dette, ei heller bare menn som er utro, liker mye sex, får mentale ettervirkninger, og så videre. Summen blir derfor altså såpass overveldende kritisk at sesongen faller sammen i sin helhet.

Når Broadchurch nå er avsluttet får man heller tenke tilbake på den fabelaktige førstesesongen og alle dens kvaliteter og medrivende sider. Generelt er serien likevel sterk på særlig skuespill, alvor vs. humor, og i sin breddekkende skildring av ringvirkninger innen lokalsamfunn og i blant menneskelige relasjoner.

25.06.2014 sier Stian Buhagen: Meget god anmeldelse og jeg er enig i de fleste punkter. En meget god serie, som jeg koste meg glugg ihjel med. Det kan også være fordi jeg er veldig glad i David Tennant som skuespiller. Godt å se at han makter andre roller enn som den sinte og bubblende Doctor Who. Jeg har litt ambivalente følelser om avsløringen. Men jeg liker godt at serien fokuserer på hvordan bygden reagerer på mordet av gutten og familiens reaksjon. Meget godt stykke verk av britene
08.06.2014 sier Pål Frostad: Dette hørtes rett og slett forlokkende ut :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01