Anmeldelse av Voice from the Stone, amerikansk film fra 2017

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 94 minutter

Småskummel og velspilt overnaturlig thriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.05.2017]

Filmen åpner med at en syk mor ligger i sengen og snakker med sin sønn Jakob. Hun forteller at en annen kvinne vil komme. Han vil kjenne henne på kjærligheten hun viser ham. Like etter dør moren. Jakob, har ikke snakket på syv måneder og 16 dager, da Verena kommer inn i livet hans. Jakob er alvorlig forstyrret, kommuniserer ikke og viser heller ikke følelser lenger. Faren har gitt ham opp, men så engasjeres den unge sykepleieren Verena for å forsøke å nå inn til gutten. Hun har en usedvanlig forståelse for og evne til å nå frem til traumatiserte barn. Men Jakob er en hard nøtt, særlig når han lytter etter morens stemme til tider fra en sprekk i steinslottet han bor i. Verena tror at han bare han innbiller seg stemmen til moren og prøver på alle måter å vinne guttens tillit...

Alt begynner litt mystisk, men forklares etterhvert. Jeg liker også mysteriet i filmen ganske godt. Filmen har en tidvis småskummel stemning. Det er flere spennende momenter i filmen som besøk på familiegraven, møtet på toppen av steinslottet og ellers er gutten litt småskummel før hovedpersonen Verena kommer tettere på ham. Vi skjønner også raskt at det foregår noe unaturlig i filmen på en eller annen måte.

Jeg liker filmens rolige og behagelige tempo. Det er vakkert hvordan Verena og Jakob etterhvert klarer å kommunisere selv uten ord. Filmen har også litt romantikk innbakt i filmen, selv om det ikke er et så viktig element i filmen. ‘Voice From The Stone’ er ganske creepy mot slutten. Der viser filmen noe som kan minne litt om en eldre skrekkfilm i noe som kan minne litt om en gammel spøkelseshistorie. Det er på det planet jeg synes filmen har sine største styrker, så om du liker litt overnaturlige på grensen til skrekkthrillere, så er dette noe du bør prøve ut.

Regissør Eric D. Howell gjør en grei filmdebut i mine øyne. Han leverer en gjennomarbeidet og estetisk fin film. Fotoet er tidvis veldig flott med en rekke kule lokasjoner. Liker spesielt det stilige steinslottet i Toscana svært godt eller steinbruddet ved et vann med et vakkert fossefall ved siden av. Musikken er også med på å lage en helt spesiell stemning i filmen. Likte også veldig godt sangen som avslutter filmen og over i rulleteksten. Den er bare vakker og rørende utført. Emilia Clarke, kjent som dragemoren Daenerys Targaryen i Game of Thrones og Sarah Connor i Terminator Genisys, er fornøyelig i hovedrollen som Verena. Clarke har en stor sjarme og varme som hun tilfører rollefiguren sin.

Jeg synes denne filmen var bra spennende, men det manglet dessverre det siste lille ekstra for at filmen skulle glimre like mye hele veien. Likevel likte jeg det jeg fikk og angrer ikke på at jeg så filmen. Filmen blir mer og mer intens etterhvert som den skrider mot slutten. Mysteriet er ikke det beste med filmen, men det duger. ‘Voice From The Stone’ er dog ganske spesiell og med den medfølgende skumle stemningen er det som gjør filmen verdt å se i mine øyne. Skuespillet er også bra i filmen med en sterk kvinne i front. Dette er en tidvis litt småubehaelig thriller som er lovende gjennomført ut i fra sine forutsetninger.

[ Du kan leie eller kjøpe filmen digitalt på: iTunes, SF AnyTime, Blockbuster.dk/TDC, Altibox, Elisa, Plejmo, Viaplay, GooglePlay ]

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming