Anmeldelse av God Forgives... I Don't! (Dio perdona... Io no!), spansk film fra 1967

Action, Western, Komedie Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Kampen om skattekisten!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.05.2017]

Filmen begynner med at et tog uten levende ombord kommer inn mot en stasjon. Det viser seg at alle ombord på toget er myrdet, og at en bandeleder ved navn Bill San Antonio har stukket av med verdiene på toget inkludert en pengetransport. En helt (Terence Hill) kommer på sporet av Bill San Antonio gjennom et rigget pokerspill. Helten forsøker å gjøre ende på Bill, men han klarer å unnslippe døden i et brennende hus. Etter dette forsøker Bill og hans bande å drepe helten, men han er alt annet enn enkelt å få has på. Litt etter litt snører helten og hans sterke venn (Bud Spencer) nettet rundt banden. De får til slutt tak i alle pengene og begraver dem på et sted bare de vet om. Det gjør at Bill setter sterkere lut til for å gjenerobre sine tapte verdier. Det gjør at helten og hans hjelper får en tøff tid i møte...

Dette er en skikkelig spaghettiwestern. Jeg digger pokerspillsekvensene i begynnelsen av filmen, der det er mye juks og fanteri ute å går. Vi får også en kul slåsskamp der helten henger opp ned i et tau etter støvelen og slåss mot en rekke karer med bare nevene. Det blir også mye lurendreieri med en skattekiste som alle slåss om. Men selv om filmen har noen små tvister, blir det litt for åpenbart underveis hva som venter rundt neste sving.

Noen ganger føler jeg filmen også overvurderer hva en seer skal tolke ut i fra en scene de viser. Filmen sliter også ‘big time’ noen ganger når den skal vise hva som skjer. Innimellom virker det som det mangler noe i filmen og den er klippet sammen på en merkelig måte. Jeg vet ikke om dette er blitt sånn av dårlig planlegging eller lite budsjett, det blir i alle fall en del rare opplevelser i filmen som jeg rister litt på hodet av.

Bud Spencer er overraskende lite med i filmen. Det går langt over halvveis før han begynner å melde seg på for alvor i filmen. Synes det er litt rart siden han står i forgrunnen på coveret. Men det er jo også en måte å selge inn filmen på. Liker filmen aller best når den viser Bud Spencer og Terrence Hill i tospann. De har en helt egen sjarme og kjemi seg i mellom. I denne filmen må de motvillig samarbeide (som vanlig) for å komme seg ut av en lei knipe. Bud Spencer er den sterke og Terrence Hill er den raske. Sammen blir de et nærmest uslåelig team.

Alt begynner lovende, men så roter filmen seg litt bort. Likevel er den bra underholdende. Vi får den vanlige leken mellom rollefigurene, selv om vi aldri lurer på hvem som vinner til slutt. Dette er bra snill action med harde slag og litt skyting. Det er også minimalt med blod i filmen (Bare såvidt litt blod i to små scener) og det gjør filmen mer uskyldig som lettere underholdning. Om du har sett noen Bud Spencer og Terrence Hill-filmer, er denne filmen noe du kan prøve deg på. Den er ikke av det beste slaget men på sitt beste er den helt klart inne på rette spor filmatisk innimellom. Både med foto, klipp og måten å fortelle historien på. Men på sitt dårligste viser den seg mer som en b-film opp imot de beste westerfilmene i bransjen.

I min bok er dette en film som er veldig midt på treet. Men om du liker spaghettiwestern, er dette noe du bør gi en sjanse. Dette var igrunnen langt bedre enn fryktet, selv om filmen klarer seg best på sjarme og stemning enn på det filmtekniske. Jeg synes også det var litt rart at filmen heter ‘Trinity. Gud tilgir, ikke jeg’, når jeg ikke fikk ikke tak på hva hovedrollefiguren heter. Det virker i alle fall ikke som om dette er Trinty. Hører ikke at de sier det i filmen, men er jo vant til navnløse roller igjennom Clint Eastwoods innsats i flere italienske westernfilmer. Filmen var i alle fall grei å se og er nok en obligatorisk film for fansen av Terence Hill og Bud Spencer.

- I'm For The Hippopotamus - Bud Spencer og Terrence Hill i Afrika

• Homepages.sover.net/~ozus/

Spania, Italia

Italiensk

American International Pictures

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»