Anmeldelse av Takk For Alt, norsk kortfilm fra 2017

Kortfilm Spilletid: 29 minutter

På kanten av livet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.05.2017]

Alt starter med en mann som kommer gående foran en gigantisk blokk med vinduer tett i tett. Vi følger den unge gutten Marius som trasker gjennom byen midt på natten. Turen går mot en bro for å ende livet sitt. Han klatrer over broens rekkverk og skal akkurat til å hoppe. Men der sitter det allerede en eldre kar som begynner å snakke med ham. Marius lurer på hvem denne eldre mannen er og hvorfor han også er der. Er de der begge tilfeldig eller er det en mening med det?

‘Takk for Alt’ er skrevet og regissert av Frank Aron Gårdsø med Kim Berg på co regi og foto. Fra før står Frank Aron Gårdsø står bak kortfilmen, ‘O - The Movie’ fra 2015. Det var en sjangerfilm i skrekksegmentet som jeg likte veldig godt. Derfor var jeg spent på hva regissør Gårdsø ville diske opp med denne gangen. Det første som møter meg er en veldig annerledes film enn den første. Dette er en del mer dramapreget, men fremdeles veldig friskt skildret med innslag av litt galgenhumor, som at hovedpersonen vil hoppe fra broen, men vil ikke ta imot et rekesmørbrød, fordi han er allergisk.

Filmen tar opp et mørkt og evig aktuelt tema rundt folk som ønsker å ta selvmord. Liker godt dramaturgien i filmen. Manuset er bra lagt opp med en rekke referanser og gode språklige bilder. Noen ganger kan det nesten bli litt for mye språklig krydder som føles litt for klisjemssig, men i den store sammenhengen blir dette bare som pirk å regne, fordi dette er en bra folkelig kortfilm som jeg tror mange vil sette pris på.

Dialogen har en masse referanser til diverse populære filmer og TV-serier som gleder en filmelsker som meg. Samtalen mellom den gamle mannen og den yngre Marius føles menneskelig og passe naturlig gjennomført. Liker poengene underveis som at livet er fullt av tilfeldigheter og at det ofte er liten forskjell mellom personlig lykke og et liv på skyggesiden. Jeg tror med andre ord at mange som sliter kunne ha hatt godt av å se denne filmen.

Filmen er helt og holdent finansiert ved regissørens egnene midler med hjelp fra venner og kolleger i bransjen, men dette synes ikke på filmen. Det fordi filmen teknisk sett er meget solid skrudd sammen. Fotoet er svært estetisk pent og åpenbart gjennomtenkt i alle ledd med flotte bylandskap. Vi får også mange flotte kontraster i mellom lys og mørke. Kameravinklene er svært effektive for å formidle historien på en ypperlig måte. Lyssettingen i filmen er virkelig kul. Liker det varme gule lyset på broen som gir en stilig kontrast med mørket og skyggene. Selve bro-scenene kan minne litt om tilsvarende i juleklassikeren “It's a Wonderful Life”, men til tross for at noe ligner, er de to scenene veldig forskjellig. Skuespillerne gjør en grei jobb. Spesielt liker jeg samspillet mellom Hans Jacob Sand og Jan Fredrik Grøndal Henriksen. De klarer å skape en del interessante øyeblikk i løpet av filmen.

Det synes at filmen er teknisk sett vellykket i alle ledd. Scenografien er virkelig på plass og løfter virkelig inntrykket jeg får av filmen. Det er noe å gå på hos enkelte skuespillerprestasjoner og småting i manus, men i det store og det hele har filmskaperne laget en film de kan være veldig fornøyd med, særlig ut i fra de sparsomme midler de hadde til rådighet da de laget filmen. Og selv om jeg likte ‘O - The Movie’, synes jeg at denne filmen var vel så god. Likte filmen for dens passe originale utgangspunkt og at den ønsker å fortelle oss noe. Likte også slutten meget godt. Den var absolutt ikke slik jeg hadde ventet, og slike overraskelser tar jeg alltid imot med glede.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen