Anmeldelse av The Magnificent Seven (The Magnificent 7), amerikansk film fra 1960

Eventyr, Drama, Western Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 16 år

Revolvermenn vil stoppe plyndring av meksikansk landsby

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.04.2017]

En meksikansk røverbande med den fryktede banditten Calvera (Eli Wallach) i spissen, terroriserer en fredfull bondelandsby og robber dem for all deres mat. Det gjør at bøndene begynner å frykte for sin egen fremtid i form av sult og levebrød. Tre av bøndene drar til byen med alt de har skrapt sammen av penger og leter etter menn for å beskytte dem fra Calvera og hans bande. Hver revolvermann får kun 20 dollar hver som er en del, men ikke for å risikere livet for. De rekrutterer først den harde, svartkledde revolvermesteren Chris (Yul Brynner). Det er et bra valg for han er med på å trekke med seg flere. Og snart er de et team på syv revolvermenn som er klar til å forsvare landsbyen med alle triks i boken. Men det blir en hard kamp, selv for de rutinerte hardhausene da fienden er langt flere enn dem selv...

Filmen åpner med å samle sammen de syv cowboyene. Alle har sin egen kule karisma og er utsøkte til å traktere sitt våpen. Det gjør dem egnet til å utgjøre en trussel mot overmakten. I tillegg til Chris, består laget av revolvertøffingen Vin (Steve McQueen), den eminente knivkasteren Britt (James Coburn), den ettersøkte dusørjegeren Lee (Robert Vaughn), den pengelense leiesoldaten O’Reilly (Charles Bronson), den naive lykkesøkende Harry Luck (Brad Dexter), og samt den unge eventyrlystne ‘prettyboyen’ Chico (Horst Bucholz).

Jeg så denne filmen da jeg var liten og digget den da. Er veldig glad i westernfilmer, og dette er en av dem med en svært klassisk heltehistorie som er lett å bli glad i. ‘The Magnificent Seven’ bygger på Akira Kurosawas film ‘Seven Samurai’ fra 1954. Og når Hollywood gjenskaper en slik klassiker, hva er vel da mer passende enn å gjøre det om fra Samurai-film til Cowboyfilm i form av en real western. ‘The Magnificent Seven’ har mange referanser til Kurosawas film, men er blitt en god del kortere og har en vesentlig tvist som gjør at dette føles ekstra spennende mot slutten.

Filmen er også humørfylt fortalt med en del humor innbakt i handlingen i form av kvikke kommentarer og måten rollefigurene oppfører seg på. Men for det meste fremstår dette som en dramafilm i westernsegmentet med en del tilhørende action etterhvert. ‘The Magnificent Seven’ er regissert av John Sturges. Han er også kjent for å ha stått bak krigsfilmklassikeren ‘Den store flukten’ fra 1963. Sturges har virkelig skapt en flott klassiker i ‘The Magnificent Seven’. Fotoet er nydelig til tider med mye detaljer i bildet og en hel del masse statister. Regissøren ser også ut til å ha en forkjærlighet for lange scener.

Filmen har mange klassiske scener med stor sjarme og stor helteentusiasme. Skuespillerne gjør også sitt med store stjerner som Steve McQueen (Den store flukten og Papillon), Charles Bronson (Once Upon A Time In The West), James Coburn (Maverick), Yul Brynner (Westworld) og Eli Wallach (The Good, The Bad and The Ugly). De har klart å skape et bra miljø og kjemi seg innimellom. Eli Wallach og Yul Brynner gir mest av seg selv i filmen og danner de to lederne på hver sin kant.

Denne remaken er ikke bedre enn originalen, men jammen meg ikke verst. Alt i alt er dette en trygg og god klassiker i pen innpakning. Vi får en skikkelig western slik mange elsker å se den av god gammeldags art. Tempoet er ikke det høyeste, men stemningen er god og lys til tross for at mange dør underveis. Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig i gang, men den prosessen er viktig for å bygge opp under rollefigurene. Om du liker eldre western, er dette noe du bør prøve å sette øynene i. Westernfansen kommer med andre ord ikke til å bli skuffet, og selv om dette ikke er blant de aller største klassikerne, er dette en film som ennå engasjerer.

- The Magnificent Seven - Voldsom og underholdende actionwestern

• Movie Metropolis
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Fantastica Daily

Alpha Productions, The Mirisch Corporation

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Takk For Alt»

«Noe som skjedde på jobben»

«Eyes of a Stranger»

«Twin Peaks»