Anmeldelse av Agatha Christie: Poirot (Agatha Christie: Poirot), engelsk (britisk) tv-serie fra 1989

Drama, Mysterie, Kriminal, Thriller Spilletid: 100 minutter

Poirot, hele serien

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 23.04.2017]

Krimserien om den belgiske detektiven Hercule Poirot er en av Agatha Christies mest populære krim-mysterium. Poirot er en liten, halvskallet mann som har en underlig sans for å løse uoppklarte mord. Sammen med sin assistent, kaptein Hastings, jobbes det hardt for å finne morderen.

Poirot opptrer i over 30 romaner og over 50 noveller, og er en av de mest berømte detektiver i litteraturhistorien. I 1989 ble bøkene gjort om til en fjernsynsfilm-serie med David Suchet i rollen som den pertente detektiven.

Det er laget totalt 70 episoder av den klumsete detektiven, der også noen filmer har gjort sin entre med forskjellige skuespillere. Første sesong rullet over tv skjermene i 1989, mens den siste ble  vist i 2013. De første sesongene gikk over korte episoder, mens det i 1995 ble laget lengre episoder.

Poirot er der vi kaller for klassisk krim, der historien skjer i et litt mer sakte tempo. Det som kjennetegner krim-serier er det at seerne kan være med å finne ut hvem morderen er. Det er det stikk motsatte i Poirot, her blir seeren holdt på pinebenken helt til siste slutt. Det er veldig vanskelig for seeren å komme med sine ideer på hvem som er morderen.

Poirot er blitt sendt på TV i en årrekke her til lands. David Suchet spiller tittelrollen veldig overbevisende. Han har spilt Hercule Poirot i alle episodene som er blitt sendt på TV, og er for meg synonymt med Poirot.

Det som kjenner Agatha Christie er at hun kommer med spesielle men logiske sluttoppklaringer. Hun har med andre ord sin helt egen evne til å lage intrikate krim-mysterium. Undertegnede synes det er morsomt og interessant å følge denne serien, nettopp fordi jeg har mine teorier underveis. Likevel blir jeg som regel overrasket når morderen avsløres.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

England

Engelsk, Fransk

Carnival Films, London Weekend Television (LWT), Picture Partnership Productions