Anmeldelse av 1941, amerikansk film fra 1979

Komedie, Krig, Militærfarse Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.04.2017]

Få dager etter angrepet på Pearl Harbor ryktes det om en japansk invasjon av Losa Angeles. Frykten for dette utløser rein panikk innad i USA. Og da en japansk ubåt tar seg inn i amerikansk farvann, blir det ekstra kaos. Ubåten ønsker å ramme Hollywood, men har ødelagt kompasset sitt, så da må ubåtens mannskap i land forkledd som juletrær på jakten etter veien til Hollywood...

Filmen er regissert av Steven Spielberg, men er en av hans mest glemte filmer. Det fordi filmen nærmest floppet på kino, i alle fall i USA, ihvertfall i forhold til de andre Spielbergfilmen som ‘Haisommer’ og ‘Close Encounters of the Third Kind’ som ble laget før ‘1941’. Spielberg spøker med amerikanernes stolte innsats i andre verdenskrig i ‘1941’. Og han gjør det på en svært ellevill måte som får amerikanerne til å fremstå som litt av noen enkle og sprø galninger. Plottet bygger til dels på faktiske hendelser, men er tullet kraftig til.

Historien i filmen er svært kompleks og vi følger veldig mange forskjellige rollefigurer. Vi møter blant andre jagerflygeren Wild Bill Kelso (John Belushi, kjent fra Blues Brothers) som er litt av en villmann med sigaren alltid plantet i mundviken uansett hva som skjer. Han er en ensom ulv som flyr rundt og forsøker å finne noen å skyte på. Den unge kvinnen Donna (Nancy Allen) er vanskelig å erobre for gutta. Det fordi hun bare kan ha sex i fly som er i luften. Wally (Bobby Di Cicco) er en italienskettet mann, med venner i mafiaen, forsøker å tilbringe tid med kjæresten sin, men etter at han ikke er del av forsvaret lenger møter han sterk konkurranse i et trekantdrama med Kaptein Loomis Birkhead som irriterende motstander.

Resten av castet består også av store stjerner. Som ubåtkommandøren finner vi ingen ringere enn Toshirô Mifune, kjent fra flere Akira Kurosavafilmer som blant annet ‘De syv samuraiene’. I tillegg finner vi også en rekke andre rollefigurer spilt av kjente og kjære skuespillere som Christopher Lee, Dan Aykroyd, Ned Beatty, Treat Williams og John Candy. Og det er nettopp disse mange komiske skuespillerne som gjør mye av filmen verdt å se.

Regissør Spielberg gir oss her et hederlig forsøk på en ellevill komedie i samme segment som Mel Brooks pleier å skape, men med et mye høyere budsjett å rutte med og også veldig rar humor til tider. Derfor tar det litt tid før jeg kommer inn i filmen, fordi jeg må vandre meg til den litt snåle humorstilen. Vi får mye krampaktig skuespill fra flere komedieskuespillere og veldig mye 'over the top' komikk. Det blir også en del komikk tatt helt ut av det blå som skaper en rekke ‘What the Fuck’-moments. En del av morsomhetene trenger man også en del kunnskaper i historie for å spotte. Filmen fungerer som et flettverk av enkelthistorier som alle tar plass samtidig, men på forskjellige steder, og skildrer hvordan krigen påvirket folket. Hver og en av disse historiene er morsomme hver for seg, men det blir litt mye forskjellig på et brett, selv om Spielberg har vært relativt dyktig til å skape en helhetlig følelse for filmen.

Heldigvis kjenner jeg igjen dette som en Steven Spielberg-film. Både når det gjelder musikken til John Williams og en masser av regigrep og måten å presentere actionsekvenser på. Dette kan også minne litt om en tøysete Indiana Jones til tider, men uten det overnaturlige. Fotoet er bergtakende til tider som den flotte flyscenen i fjellene der Wild Bill Kelso får utfoldet seg bak spakene. Etterhvert blir det også mye action i filmen. Filmen begynner litt svakt, men blir i mine øyne mer og mer underholdende utover i filmen. Vi får også en selvironisk og artig Haisommerparodi fra Spielberg, som involverer en ubåt.

Filmen er litt 'nestenbra' hele veien, og til tross for at dette er en komedie er ikke humoren så almen at den fremkaller de største latterkikkene. Men filmen kan være en joker for den som klikker ekstra godt med den rare og elleville humoren. Mot slutten får du også en god del tøff action. Men du må ha god tid om du ønsker å se filmen, fordi den varer i hele to og en halv time. Dette kan virke litt i det lengste laget, men filmen har noe å komme med hele veien, selv om ikke alt er like interessant.

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Krig og fred og sånn
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning