Anmeldelse av Doctor Strange, amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 115 minutter

Doctor Strange - Trailer 23.07.2016

En usedvanlig Marvelhelt som leverer varene!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.04.2017]

Den verdensberømte nevrokirurgen Dr. Stephen Stranges liv endres for alltid etter at han opplever en forferdelig bilulykke som gjør det umulig for han å bruke hendene. Da tradisjonell medisin svikter ham, blir han tvunget til å se etter helbredelse og håp, på et usannsynlig sted. Et mystisk slags ‘tempel’ kjent som Kamar-Taj blir hans redning. Der lærer han raskt at dette ikke bare er snakk om healing, men også frontlinjen for en kamp mot usynlige og mørke krefter som prøver å ødelegge vår verden. Dette setter Doctor Strange på en prøve. Skal han gå tilbake til sitt vanlige liv etter helbredingen? Eller skal han forsøke å redde verden med de nyervervede magiske kreftene sine?

Dette er en Marvelfilm utenom det vanlige. Navnet sier egentlig alt om denne filmen, fordi dette er virkelig rart på sitt mest voldsomme. Alt begynner greit, men så begynner filmen virkelig å ta av. Da deler verden seg sikkert i to. Den ene siden tolererer det de får servert og den andre siden synes sikkert det hele blir for dumt. Men Marvelfansen blir nok garantert ikke skuffet over Doctor Strange, til det er dette for bra laget. Liker også den lille linken til Thors univers etter rulleteksten.

Det er noe eget over de superheltfilmene som introduserer en helt for første gang. Da får vi være med på formingen av helten og filmen har mye å spille på. Men dette er langt i fra en standard superheltfilm. Dette føles heller mer som X-Men iblandet en god porsjon av østens åndeverden. Med andre ord flørter dette vilt med det alternative, og med dette må dette være det snåleste Marvel har kommet med sammen med Ant-Man. Men jeg må si jeg likte det jeg fikk.

Filmen blir aldri kjedelig og er heller ikke for lang, slik mange superheltfilmer ofte har en tendens til å være. Det er en bra oppbygning i filmen og vi blir med på en indre reise for Doctor Strange før han finner sin plass i vår verden. Jeg liker hvordan Doctor Strange må få kontroll over bakkekontakten før han er i stand til å bli den Doctor Strange som vi kjenner fra tegneserien. Han er en nerd og som får kontroll over usedvanlige evner som han bruker til det gode, også selv om han bøyer reglene en del ganger.

Benedict Cumberbatch er av de helt klart hotteste britene i Hollywood for tiden. Cumberbatch er også rett mann i rollen som Doctor Strange. Han har nærmest hatt patent på bemerkelsesverdige rollefigurer, og Doctor Strange er en av disse sammen med Sherlock Holmes og Alan Turing. Vi får også en skurkerolle av den danske mesterskuespilleren Mads Mikkelsen. Hans rollefigur føler jeg ikke vi kommer like tett på, men han fungerer likevel helt greit i filmen som et uromoment.

Regissøren bak filmen heter Scott Derrickson og er kjent for en rekke filmer av varierende kvalitet med skrekkfilmene ‘Sinister’ og ‘The Exorcism of Emily Rose’ som hans beste filmer før denne. Med ‘Doctor Strange’ synes jeg Derrickson gjør veldig mye riktig. Filmen er glimrende laget også reint teknisk, til tross for et effektpøseri som for noen kan føles for mye. Vi får effekter som ligner på dem vi får i Christopher Nolans Inception. Liker også klippene, overgangene i filmen og de små estetiske detaljene i filmen er mesterlig og kunstnerisk gjennomført på sitt beste.

Denne filmen innfridde mine forventninger. Jeg visste litt hva jeg gikk til, men samtidig ble jeg positivt overrasket over hva universet og Doctor Strange hadde å by på. Pleier vanligvis ikke å like slike effektfilmer og er gått lei det vanlige superheltvåset, men dette følte jeg var et herlig og friskt pust inn i Marvels ellers så tradisjonelle superheltunivers. Nå har jeg noe å se frem til i tillegg til X-Men, som var min favoritt fra før av. Men jeg vil tro at for de fleste er dette en jokerfilm. Jeg omfavner som regel det sære, og likte dette, selv om alt føles veldig populistisk sært å så måte.

[ Foto/Copyright: ©2016 Marvel ]

- Deliver Us from Evil - Ikke ondt og skummelt nok
- Sinister - Tidvis forstyrrende og skremmende ondskap!
- The Day the Earth Stood Still - Trussel fra det ytre rom knebler jordens forsvar
- The Exorcism of Emily Rose - Tro og tvil i rettssalen
- Hellraiser - Inferno - Veldig todelt opplevelse

04.11.2016 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Herlig forfriskende om merkelig doktor!': Bra anmeldelse

Sjekk ut vår anmeldelse

• iTromso
  • Barnevakten.no
  • Filmpuls.dk
  • Filmskribenten.dk

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»