Anmeldelse av Eyes of a Stranger, amerikansk film fra 1981

Grøsser, Thriller Spilletid: 84 minutter

Enkel og tydelig slashermystikk

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 05.05.2017]

Nyhetsoppleseren Jane Harris oppdager at en av hennes naboer kan være seriemorderen som har terrorisert byen den siste tiden. Hun tar opp etterforskningen selv, men må passe på så ikke hun selv blir hans neste offer.

Regissør Ken Wiederhorn (Return of the Living Dead 2) gjorde denne egentlig ganske så stødige filmen hvor en aktiv seriemorder terroriserer Miami. Den herjende seriedrapsmannen har for lei uvane å ringe til sine ofre først, som tulleringing hvor han ler og plager kvinnene. Etterpå blir de oppsøkt der de bor og drept på grotesk vis.

Kjent morder

Morderen blir i starten vist mest i skygger og i mørket, for videre å bli belyst stadig mer og mer utover i filmen. Et stilfullt og kult grep dette av regissør Wiederhorn, men spenningen i hvem morderen er blir slik altså ikke hovedanliggendet for spenningen i filmen.

Nei, da er det nok heller det at nyhetsanker Jane selv aner mistanke til morderen, blant annet ved å legge merke til at bilen hans har skader og gjørme på bildekkene, noe som samsvarer med de rapporterte drapene dagen før.

Jane bor sammen med sin yngre søster Tracy, en jente som i sin barndom selv ble kidnappet og skadet, men dukket opp i live. Tracy har imidlertid vært stum og blind etter angrepet som liten, og følgende trenger hun hjelp i hverdagen av Jane.

Etter hvert som Jane tar saken i egne hender, sporer hun opp leiligheten til morderen som bor i naboblokka. Her finner hun ytterligere spor, men blir etter hvert oppdaget og mot slutten starter en kamp om hvem som har best grep om hverandre av disse to karakterene.

Brutal og ren skrekk

Som skrekkfilm innenfor den enorme mengden liknende slashere og skrekk, hvor jakten på en seriemorder er i fokus, skiller Eyes of a Stranger seg litt ut. Filmen, historien og den narrative utviklingen føles rimelig godt forankret i både realisme og har en renhet i regien som er nokså rett frem.

Her vises som nevnt for eksempel morderen slik han er, en vanlig mann som man umulig kan skjønne er en brutal drapsmann. Hans oppførsel og måten han begår ugjerningene på er også ”rene” og enkle, på den måten at han utfører det fort, kjapt og effektivt brutalt.

Til forskjell for liknende filmer hvor vi vanligvis følger etterforskeren og hans jakt på morderen, tar her altså Jane selv opp letingen. Dette er mye motivert av hendelsen med lillesøsteren tilbake i tid selvsagt, men også fordi hun kommer over de ulike mistenkelige sporene.

Vårt engasjement vekkes i hvert fall godt med at det er hun som forfølger morderen, og etter hvert byttes rollene deres om; det er hun som ringer ham, skremmer ham og får slik makten i sine hender. Men, morderen er en smart jævel, og mot slutten må Jane passe seg selv og sin søster for ikke å gå i hans klør.

Jennifer Jason Leighs filmdebut

Tracy spilles forresten av Jennifer Jason Leigh som gjør rollen som stum og blind jente veldig bra! Dette er hennes første filmrolle, og rollen som den blinde og stumme jenta er ikke så verst som filmgjennombrudd.

Her står det også blotting av bryster og fysisk vold i manus, mens filmen for øvrig også er rimelig voldelig og må trolig ha vært igjennom en streng bedømming fra sensurverket tilbake i 1981.

Eyes of a Stranger blir slik om ikke annet så et grellt portrett av menns bruk av, og tortur mot kvinner, unge som eldre, noe som faktisk gir filmen en fæl ettersmak av realitet. Den blir slik også et bilde på mye ved virkeligheten, kanskje mer enn som ren underholdende og frydefull skrekkfilm.

Som spenningsfilm er den også god på ekle stemninger, resultat av den realistiske og enkle rett frem-stilen på regien. Morderens iskalde beherskede fremtoning gjør, samme med skuespillet til John DiSanti, denne drapsmannen til en sterk og ruvende kar som man ikke vil komme i veien for.

Filmen skjemmes litt av dårlig skuespill i små biroller, deriblant enkelte av drapsofrene. Heldigvis gjøres hovedkarakterene såpass godt at hoveddriven føles god og effektiv.

Som en kombinasjon av et krimmysterium, med innslag av tydelig Hitchcock-inspirasjon, blandes jakten på denne morderen med enkeltscener som er både brutale og sterke. Summen blir en film som faktisk funker helt greit den dag i dag, og som heller ikke skjemmes av dårlig sminke og effekter, noe som er et ekstra pluss i skrekkboka.

[ Alle bilder er private skjermdump, copyright tilhører filmens rettighetseiere ]

• Die-besten-Horrorfilme.de
  • Reelfilm.com