Anmeldelse av 13 Reasons Why - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Drama, Mysterie Spilletid: 60 minutter

13 Reasons Why - Sesong 1: Om mobbing og selvmord

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 19.04.2017]

Serien handler om unge Hannah Baker som lever et tøft og vanskelig liv. Hun opplever mobbing og voldtekt, som hun til slutt ikke klarer å leve med. Derfor tar hun tar sitt eget liv. Før hun valgte å avslutte livet, spilte hun inn 13 kassetter som forteller hennes historie, og hvorfor hun valgte å ta selvmord.
Det er denne historien vi får servert her.

Vennene hun hadde mest kontakt med, som hun mener er årsaken til at hun tok sitt eget liv, samt kjærestene hun hadde, hører på kassettene og forstår at hun levde et tøft liv. Serien hopper bak og frem i tid, etterhvert som kassettene høres på. Vi hører også Hannah Baker snakke etterhvert i kassettene også. En episode baserer seg på en kassett.

Serien starter med at Clay Jensen (Dylan Minnette) mottar en mystisk eske med kassetter på døren ved huset sitt. Han skjønner fort at det er Hannah Baker (Katherine Langford) som har spilt inn disse før hun døde. Gjennom disse lydinnspillingene rettes søkelyset mot mobbing og sexpress blant unge.
Clay begynner etterhvert som han lytter på kassettene å forandre væremåte. Han begynner å forstå hvorfor Hannah ønsket å avslutte livet.

'13 Reasons Why' er basert på Jay Ashers bok med samme navn som serien. Selena Gomez er produsent på denne 13 episoders lange serien. '13 Reasons Why' er et selvmordsmysterium, på høyde med andre klassiske high school dramaer. Mysteriet og serien fungerer bra. Noen episoder synes jeg blir i lengste laget, særlig når det er lite som skjer. Hannah var en veldig vaskelig person å omgås med, da hun stort sett var uenig i det de andre vennene sa. Det fikk mange til å holde seg unna henne, unntatt Clay, som var forelsket i henne. Hannah spilte også inn en kassett der Clay var hovedperson.

Dylan Minnette og Katherine Langford leverer strålende skuespillerprestasjoner.
Foreldrene i serien blir fort litt endimensjonale, bortsett fra Hannahs foreldre.
Denne serien er klisjefylt og klein, men pga historien, og skuespillerprestasjonene, gjør ikke det noe. Mysteriet er både spennende og interessant å følge. Du får litt av krimfølelsen, særlig når da prøver å finne ut av hvem som var årsaken til selvmordet. Samtidig er det tragisk å se det Hannah går igjennom, men hun og Clay hadde god kontakt. Selv om serien handler om mobbing og selvmord, handler den også om å bli voksen. Det er sjeldent jeg får følelsen av at jeg må se alle episodene med en gang i en serie, men med '13 Reasons Why', klarte jeg ikke å stoppe å se.

'13 Reasons Why' er høyaktuell ettersom den setter fokus på mobbing, og konsekvensene det får for mobbeofferet. Den viser hvor tøft livet for ungdommer kan være. Dette er en Netflix serie som holder meget høy kvalitet. Serien blir aldri kjedelig, selv om det noen ganger skjer lite. De fleste episodene er en time lang. Persongalleriet er stort, og alle får sin egen historie. Jeg føler virkelig med Hannah sin smerte. Dette er en spenningsserie om selvmord for ungdom, og '13 Reasons Why' er forbausende godt balansert i vekt på spenning og drama.

[ Serien er tilgjengelig i sin helhet på Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01