Anmeldelse av Allierte (Allied), amerikansk film fra 2016

Action, Drama, Historie, Romantikk, Thriller, Krig Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Kjølig krigsdrama om agentkjærlighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.04.2017]

Vi skal tilbake til andre verdenskrig. Alt åpner med at en fallskjermhopper lander i ørkenen i Fransk Morokko i 1942. Derfra tar spionen, Max Vatan, seg til Casablanca, hvor han forelsker seg i den franske agenten, Marianne Beausejour, under et farlig oppdrag. Etter oppdraget blir Beausejour med hjem til England hvor de gifter seg og får barn sammen. Men etter en stund kommer opplysninger til Max Vatan om at hans kone muligens ikke er den hun har gitt seg ut for å være...

Dette er ment som et romantisk krigsdrama. Men til tross for at dramaet handler om et par som elsker hverandre, føler jeg ikke filmen klarer å formidle disse følelsene. Det gjør at filmen føles veldig kald og litt traust. Men filmen har andre styrker som et solid fotoarbeide, blant annet bergtakende landskapsbilder av den eksotiske ørkenen i åpningscenen. Liker også tidskoloritten rundt andre verdenskrig og scenografien i filmen er svært passende.

Handlingen er dog litt treg. Historien er ikke så spennende som jeg hadde håpet på. Slutten er mer spennende enn resten av filmen til sammen. Filmen har noen små men gode og effektive actionsekvenser, men resten av filmen er som en dramafilm å regne. Og det hadde ikke vært noe i veien med det om bare det vi fikk hadde klart å røre noe i deg som publikum. I mine øyne faller denne filmen mellom to stoler og blir aldri det episke krigsdramaet som filmen forsøker å peile seg inn på.

Filmen er regissert Robert Zemeckis. Han er mannen bak andre storfilmer som ‘Tilbake Til Framtiden’-filmene, samt ‘Forrest Gump’. Denne filmen er langt i fra blant hans beste, men gir en viss minimumsunderholdning. Zemeckis forsøker å gi oss et klassisk uttrykk i filmen og filmfortellingen sammen med fotoet er med på å sprite opp filmens underholdningsverdi. Skuespillet er også bra hos Brad Pitt og Marion Cotillard, men som sagt føles ikke forholdet rollefigurene i mellom som det stemmer helt.

Dette er en helt okei film som leker litt med uttrykk som kan minne om tidligere Hollywoods klassikere. Filmen er noe ujevn og ikke så underholdende som jeg hadde forventet på forhånd. Historien er greit fortalt, men til tross for spioner og mystiske identiteter, føles ikke denne filmen like spennende som den burde. Jeg har med andre ord sett mye mer spennende agentfilmer enn dette. Fotoet er noe som trekker opp sammen med filmens påkostede atmosfære, reddes filmen fra å falle tvers igjennom. I min bok ligger dette litt å lurer mellom en treer og firer på terningen, men personlig synes jeg dette bare var en helt grei film å se, og ikke så mye mer.

[ Foto/Copyright: United International Pictures ]

- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Framtidas juleklassiker
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

• The Telegraph
  • Indiewire.com
  • Wegotthiscovered.com
  • Moovy.dk
  • Starburstmagazine.com

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»