Anmeldelse av Den lykkeligste dagen i Olli Mäkis liv (Hymyilevä mies), finsk film fra 2016

Drama, Romantikk, Sport Spilletid: 92 minutter

Solid tidsportrett som sjarmerer og overbeviser

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 20.04.2017]

Sommeren 1962 har Olli Mäki nettopp oppnådd tittelkamp i VM i boksing i fjærvekt. Han reiser fra den finske landsbygda til Helsinki for å bokse mot den amerikanske mesteren Davey Moore. Ollis utfordringer er imidlertid at han må ned i vekt og holde konsentrasjonen oppe. Dette er lettere sagt enn gjort, Olli er nemlig forelsket.

Finske Juho Kousmanen langfilmdebuterer med dette særs karakteristiske og stilfulle portrettet gjort i sort/hvitt. Historien om virkelighetens bokser Olli Mäki er altså satt til begynnelsen av 60-tallet, og Kousmanens film oser av en svært nostalgisk og fullstendig overbevisende tidskoloritt!

Med fargeløse, men likevel nydelige bilder og utsnitt, ruller filmen av gårde med også passende kornete både bilder og lydbilde. Summen blir en film som på usedvanlig sterkt vis drar oss rett med inn i en tid og et miljø som virkelig smaker en annen periode og tilværelse.

Skuespillet av særlig Jarkko Lathi i tittelrollen er formidabelt overbevisende som i sin nærmest typisk finske lavmælte stil og personlighet portretterer en mann som føles både hjertegod, varm og menneskelig.

Karakterene i mot ham minner mer om klassiske motpoler, deriblant en småhissig boksetrener som mest tenker på berømmelse og penger, ikke ulikt haugevis av liknende amerikanske bokseportretter og karakterer.

Og nettopp her kan Den lykkeligste… også minne sterkt om slike klassiske amerikanske bokseportretter. Forskjellen ligger altså i denne filmens særegne audiovisuelle stil, en stil som ikke bare forsøker å virke retro 60-talls, den er det, noe som er en viss forskjell!

Slutten kan kanskje oppleves litt lite forløsende, men samtidig er den en imponerende egen og befriende antiklisjé ende på visa som føles både beundringverdig og troverdig på én og samme gang.

Skal en kanskje pirke litt på handlingen føles den litt overfladisk i sin behandling av menneskene. Vi kommer aldri virkelig dypt innpå Olli og hans kjæreste.

Likevel har filmen en uimotståelig energi og sjarm, mye grunnet sine glade og dedikerte karakterer, noe som gir farger til den ellers fargeløse filmen. Kanskje er dette også et godt bilde på den ellers så beskjedne og lavmælte finske personligheten?

Den lykkeligste dagen i Olli Mäkis liv er befriende varm og menneskelig. En film som setter menneskene som er involvert foran både boksingen, penger og berømmelse.

De menneskelige figurene skildres igjennom tematikk som forventninger, press fra flere kanter, samt emosjonelt igjennom søt og grunnleggende kjærlighet, både til boksesporten og til hverandre. Kanskje nettopp derfor blir filmens noe ironiske tittel så fantastisk i sin nærmest poetiske mening til slutt.

(Foto/Copyright: Sami Kuokkanen Kuvaamo / Storytelling Media)

• Filmeye.se
  • Screen International