Anmeldelse av James Bond - GoldenEye, engelsk (britisk) film fra 1995

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

En av de beste filmene i Bond-serien

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 18.04.2017]

Dette er debutfilmen til Pierce Brosnan som James Bond, som handler om at agent 007 må redde verden fra den tidligere og farlige agenten Alec Trevelyan, (Sean Bean) som har stjålet og kontrollerer et topp-hemmelig rom våpen kalt; GoldenEye. Dette er en satelitt som kan ødelegge all kommunikasjon på jorden.

Filmen starter med at agent 007 og 006, ved navn James Bond og Alec Trevelyan, er på et sabotasjeoppdrag på en kjemisk fabrikk utenfor Arkhangelsk (Sovjetunion).

Under en skuddveksling blir 006 tatt til fange og skutt av general ourumov. Agent 007 klarer å komme seg ut av fabrikken uten noen skade, og ser at alt går i lufta. Senere i filmen drar Bond til Monaco. Der treffer han en kvinne med navn Xenia Onatopp (Famke Janssen). Dette er en kvinne med mye muskler og store kamp-ferdigheter. Mer skal jeg ikke røpe.

James Bond sendes avgårde for å stoppe general Ouromov, og hans assistent Onatopp. Som vanlig blir dette et vanskelig oppdrag for agent 007, som etterhvert treffer unge og vakre Natalya Fedorova Simonova (Izabella Scorupco). Sammen gjør de alt for å stoppe Onatopp og Ouromov.

Dette er som sagt Brosnans første film, av fire, som den berømte agenten, og han gjør slett ingen dårlig jobb i denne tittelrollen. Mange synes han ikke passer til rollen, men det mener ikke jeg. Han er kanskje ikke på nivået til Connery og Moore, men han kler rollen riktig så godt. Det samme må sies om medskuespiller Izabella Scorupco. Hun er en av de vakreste kvinnene jeg har sett i en Bond- film noensinne.

'James Bond: GoldenEye' kan skilte med en av filmseriens beste tittelmelodier, som er fremført av selveste Tina Turner. Action scenene er som de skal være i en James Bond-film med en rekke heftige eksplosjoner, blant annet et tog som går i luften. Det er som vanlig bare så vidt Bond overlever. Samspillet mellom Brosnan og Scorupco er veldig bra. Skurkerollen er også brukbart levert av Sean Bean. Det som har vært litt av problemet med Bond filmene er at skurkene ikke alltid er av like bra standard. GoldenEye er intet unntak. Men tross litt svak skurkerolle, er dette undertegnedes favoritt- Bond film, og med det regner jeg dette som en av de beste filmene i Bond-serien.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - Med Rett Til Å Drepe - Får spenningen tilbake
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Green Lantern - Sett det bedre før...
- Edge of Darkness - Gibson er tilbake, men filmen er ikke like overbevisende
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!

20.03.2011 sier Pål Frostad: Jeg har aldri helt hatt topp sansen for denne James Bond-filmen. Men det er mulig jeg liker den bedre om jeg ser den om igjen. Synes det er en del Bond-filmer som er bedre enn denne som Goldfinger og Casino Royale som jeg sitter helt øverst av de filmene. Men Goldeneye er jo ikke dårlig og er veldig god underholdning. Jeg tror jeg må se den igjen snart og se om jeg har revurdert mitt syn ;)
20.03.2011 sier Grotlo94: Korfor har denne 4 stjerner?! Goldeneye er uten tvil den aller beste James Bond filmen der ute! 6 stjerner er den fortjente karakteren! Skal få kjøpt denne filmen snart, vil så gjerne se den igjen!

England, USA

Engelsk, Spansk, Russisk

Metro Goldwyn Mayer (MGM), United Artists, Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.