Anmeldelse av Sticky Notes, amerikansk film fra 2016

Komedie, Drama, Familie Spilletid: 90 minutter

Dansedatter tar seg av sin kreftsyke far...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.04.2017]

Vi følger danserinnen, Athena (Rose Leslie), som forsøker å oppnå suksess i yrket sitt i LA. En dag ber hennes far, Jack (Ray Liotta), henne om hjelp til å ta hånd om seg, da han er blitt kreftsyk. Han bor i Florida og er langt større utfordring for henne å passe enn hun først hadde forutsett...

Videre følger en smertefull reise, for hovedrollefiguren, tilbake til der hun vokste opp. Alt blir lett fortalt med humor og snert. Vi får fortellingen om et åpent forhold mellom far og datter. Det er et bånd som holder igjennom god og vondt. Dette blir en film om både barndomsminner og kjærlighet til foreldre. Far Jack (Ray Liotta) er litt av en fargerik type. Han er troende til hva som helst og legger ikke noe i mellom selv ikke når han betaler for sex. Også datteren Rose, har sine problemer. Hun vet ikke helt hva hun vil med livet og hopper fra den ene mannen til den andre.

Ray Liotta gjør en fin rollefigur som Jack. Han klarer å prege denne rollen bra. Rose Leslie spiller hovedrollen som Jacks datter. Den rollen spiller hun også relativt vellykket. Liotta og Leslie har et bra samspill seg imellom og gjør mye av filmen. De leverer begge interessante rollefigurer som er et flott utgangspunkt for en film som dette. Det vitner også om et bra manusarbeid i forkant av innspillingen.

Dette minner mye om en festivalfilm. Dette er Amanda Sharps debutfilm og jeg synes hun har gjort en stødig jobb med mye rundt filmen. Fotoarbeidet er ganske fiffig gjort. Vi får noen kule dansescener som vi ser i mange fiffige kameravinkler. Blant annet ser vi rett ovenfra. Noen klipp blir for ekle som da filmen klipper fra en balje med drittfjerning fra en bukse til en lapskauspanne. Men jevnt over er filmen meget bra skrudd sammen reint teknisk sett.

Filmen har en spesiell form for humor. Personlig er det ikke noe jeg klikket særlig med, men likte bedre stemningen i filmen. Det er ofte litt subjektivt om man liker filmer og ikke. Denne filmen trollbant meg ikke helt, men ser at dette er en film som sikkert en del vil sette bra pris på. Den er langt i fra dårlig laget, bare ikke helt min kopp te.

Alt i alt, var denne filmen en fin forestilling. Slutten er heller ikke helt den beste, men den fungerer greit. Vi får et innblikk i en langt i fra perfekt familie. Liker filmens tema, men kom ikke helt under huden på humoren. Jeg sliter derfor litt når jeg skal kaste terning for filmen. Den ligger et sted mellom tre og fire terningen. Men siden jeg ikke helt klikket med filmen, tenker jeg å la tvilen komme filmen tilgode og rulle en firer.

[ Kjøpes eller leies digitalt: iTunes, SF AnyTime, Blockbuster.dk/TDC, Altibox, lisa, Plejmo, Viaplay, googleplay ]

• Kneelbeforeblog.co.uk
  • Entertainment-focus.com