Anmeldelse av Hvite menn kan ikke dunke (White Men Can't Jump), amerikansk film fra 1992

Komedie Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 11 år

Street basket og gambling går hånd i hånd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.04.2017]

Vi følger den hvite Billy Hoyle. Han er spillegal og vedder om alt som kan veddes om. Han tjener og taper penger på å spille basket der man vedder om hvem som vinner. Billy Hoyle blir sett på som den rare hvite unge mannen, som ser ut som en nerd og som spiller basket mot alle de fargede. En dag møter Billy den rappkjeftede og dyktige 'street basketball'-spilleren Sidney Deane. De to slår seg etterhvert sammen for å lure andre til å spille om store penger samt vinne turneringer sammen.

Sidney Deane har mer orden på livet og er en forretningsmann med kone og barn, imens Billy Hoyle sliter med både stor spillegjeld og en kjæreste som han såvidt klarer å holde på. Hun elsker ham, men liker ikke at han spiller bort alt han eier og har. Til tross for at Siney og Billy er såpass forskjellige er de dog enige om at fargede basketballspillere er bedre enn hvite. Vi får her historien om opp og nedturer i Sidney og Billys vennskap på og utenfor basketballbanen.

Da jeg var ungdom var basket den kule ‘nye’ sporten. Jeg husker godt at jeg elsket å spille basket og hang på basketbaner om sommeren når været var bra. Og med denne interessen ble det naturlig å se både NBA på TV-Norge og filmer som inneholdt basket. Denne husket jeg som en kul film da den kom, nå gjenstår det å se om filmen holder seg like godt, over 25 år senere.

Filmen speiler godt miljøet. Streetbasket er en egen greie med noen ekstra regler. Noe av det kuleste med streetbasketbaner er kjettingkurvene, som har den deiligste ruslelyden når man skyter ‘svush’. Folk som spiller streetbasket er ofte litt tøff i trynet, fordi det lærte man at man måtte være om man var god i USA. Du får også oppleve dette i filmen. De fargede var de kuleste og beste innenfor basketsporten på 1990-tallet. Dette var tiden da Chicago Bulls rulet og Michael Jordan var verdens beste basketballspiller og det best betalte sportsikonet på planeten.

Dette var en tid da Wesley Snipes faktisk var ung, kul og lovende. Det samme kan sies om Woody Harrelson som var han unge fra Cheers. Filmen begynner med at Sidney Deane blir lurt av Billy Hoyle som er en dyktigere basketballspiller enn det ser ut som. Jeg liker såkalte hustle-filmer og med basket er dette faktisk ganske så kult. Ellers spiller filmen på kulturkrasj mellom hvite og fargede. Det er mye diskriminering og fordommer begge veier i denne filmen. Vår hvite venn Billy Hoyle får ikke høre på Jimmy Hendrix i fred, uten at hans basketvenn Sidney Deane synes det skurrer.

Filmen er full av skittsnakk, basket og attityde og har en god historie med et bra drama i bunn. Det hele er regissert av Ron Shelton og dette er hans aller beste film. Liker hvordan filmen introduserer oss for hovedpersonene. Filmen er virkelig kul ennå med alle sine små fete detaljer om en svunnen tid. Filmens beste og mest omtalte scene er den der Sidney påstår at hvite menn ikke kan dunke. Dette forsøker Billy å motbevise, men det er ikke så enkelt når man, som sagt er hvit, og bare er 180 centimeter på strømpelesten.

Jeg er ikke så glad i såkalte sportsfilmer, men denne likte jeg. Særlig siden den ikke er fult så typisk og med flere tvister underveis. Liker at handlingen ikke er så lett å forutse og at våre venner må slite for å tjene penger på sporten de elsker. Vi får se at det ikke er så lett å spille om penger som det hovedpersonene skulle ønske. Liker at filmen bølger litt frem og tilbake og selv om den er inne på litt sportsfilm underveis, følger filmen ikke formelen.

Nå kan det være at jeg er litt farget over at dette er en film om basketball, men jeg klarer virkelig ikke å straffe denne filmen. I mine øyne er dette en super film som til og med overrasker meg litt underveis. Det er mulig du må like basketball, for å virkelig komme under huden på filmen, men dette er såpass kult og har en fet historie om to motsetninger som har sporten til felles. Liker at filmen ikke er så rett frem som jeg hadde trodd på forhånd. Det ligger også et sårt drama i bunn om en spillegal mann som føkker mye opp og som kan gå til grunne i løpet av filmen.

- Hollywood Homicide - Ikke morsom nok til å være en kameratpartnerkomedie
- Dark Blue - Mangler litt fremdrift

• Chicago Tribune
  • New Times
  • TheMovieReport.com
  • Apollo Guide
  • Movie Metropolis

20th Century Fox

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»