Anmeldelse av Se, hun snakker også! (Look Who's Talking Too), amerikansk film fra 1990

Komedie, Romantikk Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 10 år

Oppfølgeren er ikke like vellykket

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.04.2017]

Nå er Mollie og James et veletablert par og stolte foreldre til Mikey. Etter litt sengeaction blir det ny baby på Mollie og James. Ikke denne gangen var det planlagt heller fra Mollie sin side. Mikey begynner å vokse til og tenker på sitt. Han har lært at nissen finnes, men ikke spøkelser. Han innser at han fremdeles har mye å lære.

Filmen begynner med andre ord som den første, bare at hun nå har fastere og bedre følge. Denne filmen handler om en ny baby som blir født. Denne gangen blir det en jente som får navnet Julie. Og gjett hva? Hun snakker ikke, men tenker også høyt så vi kan høre det. Man kan tolke seg frem til at babyene og barna faktisk snakker sitt eget språk som bare de forstår. Et nytt familiemedlem krever mer av de voksne. Det skaper selvsagt mer krangling for de voksne, og også litt sjalusi og krangling barna i mellom.

Filmen begynner noe tamt og latteren sitter ikke like løst som første film, selv om den ikke var noen lattermaskin den heller. Igjen får vi alt for krampaktig skuespill fra John Travolta og Kirstie Alley. De forsøker nærmest å presse frem humor av alle situasjoner med å overdrive maksimalt. Vi får også noen forsøk på mye ‘morsomme’ rollefigurer som han snålingen som styrer babytrimmen. Han snakker konstant med snerpete, høy stemme og med lukkede øyne. Også i denne filmen er barna de morsomste. Det er et par poenger som fenger meg også denne gangen, men jevnt over er filmen litt for enkelt laget. Alt lukter egentlig melking av konseptet lang vei.

Denne filmen var helt klart et hakk ned fra første omgang. Filmen mangler energi og de fleste scenene er mer fortellende enn underholdende. Mange scener føles mer som nødhandling fordi man må ha noe filmen skal handle om. Vitsene sitter ikke og manuset er en vits i seg selv. Det er også en del poenger som presses inn i filmen bare for at den skal ligne på første film som demonstemmen til Mollie under fødselen og samt en hel del rekke scener som nesten er helt identisk med første film. Derfor ligner første og andre film bra på hverandre og gir deg mer av det samme, bare mye dårligere.

Filmen kom bemerkelsesverdig tett opp til første film. Det betyr at manusforfatterne ikke kan ha hatt mye tid for å forberede filmen, og det synes jeg merkes i filmen. Fordi dette holder langt i fra samme kvalitet som første film, selv om den ikke var noe mesterverk i mine øyne den heller. Filmen er også utrolig kort med sine litt over 80 minutter spilletid. Det virker som om flere scener i filmen er med å strekke ut spilletiden som John Travoltas sang og dansenummer nok må være et eksempel på.

Om du ikke fikk nok av babytenking i første film, er dette noe du kan forsøke deg på. I mine øyne feiler denne filmen på veldig mange punkter. Skjønner virkelig ikke at en stjerne som John Travolta ville bli med i denne oppfølgeren. Han driter seg jo loddrett ut i filmen. Det er også svært lite handling i filmen og ting er så langt fra troverdig som mulig i en ‘voksne får barn’-komedie som nådde kinoene. Liker heller ikke at mye er åpent i filmen uten å forklare, som etter en krangel, så ser det ut som om de voksne har flyttet fra hverandre. Det er også litt vanskelig å si hvem filmen er laget for. Den er ikke interessant nok for barn og voksne skjønner at dette bare er pølsevev med et skrikende nødmanus.

- Se hvem som snakker nå! - Denne gangen er det hundene som snakker
- Se, han snakker! - Mye gullkorn fra barnemunn!

- A Night At The Roxbury - Artige brødre i en komedie som tar deg med tilbake til 90-tallet
- Clueless - En av nittitallets beste 'high school'-komedier
- Se, han snakker! - Mye gullkorn fra barnemunn!
- Hjelp, vi må på ferie til Europa - Hjelp, så kjedelig at vi ikke ler!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Aisle Seat

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures)