Anmeldelse av Land of the Dead, amerikansk film fra 2005

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

De levende døde går til krig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.04.2017]

Filmen begynner med en rask oppsummering av hva som har skjedd og hvilke regler som gjelder i zombieuniverset i nok en oppfølger til ‘Night of the Living Dead’. Det er gått en stund siden de første døde, ubegravde likene ble vekket til live og nærmet seg av de levende. De lever av menneskekjøtt, og alle som dør blir en ‘levende død’, og også om man blir bitt av en ‘levende død’, blir man en av dem mye raskere. De må tilintetgjøres raskt med å ødelegge hjernen, og det er ingen tid for begravelser. Så lenge menneskeheten er i livet, vil de aldri gå tom for mat. Om de levende døde utvikler tenkeevne, selv den mest primitive resonnering, vil de bli ustoppelige. Folk etablerer bosetninger i storbyer og plyndrer landsbygda for forsyninger, som banditter.

Zombiene har invadert kloden og menneskene lever kun i små isolerte bydeler. Vi følger et slikt bosted for mennesker ved navn Fiddler’s Green. Der styrer Kaufman (Dennis Hopper) et luksussted for de rike. Rundt hans bygning bor vanlige mennesker i slummen. Grensene rundt Fiddler’s Green blir voktet av lokalt politi og militære styrker mot områdene rundt der zombiene holder til. De uomkringliggende områdene blir hele tiden plyndret for å utnytte alle ressurser som kan brukes i Fiddler’s Green. Nytt i denne filmen er at noen av de levende døde evolvert seg og de forsøker å være som menneskene. De er døde, men later som de er levende. De er begynt å kommunisere også og snart kommer de levende døde med en hel hær, som en stor overraskelse, mot de levende i Fiddler’s Green, som til nå har hatt full kontroll over situasjonen. Vi følger den sympatiske helten Riley og hans kvinnelige kompanjong Slack i deres forsøk på å få kontroll på situasjonen...

Med denne filmen fortsetter George A. Romero sin saga om de levende døde, og det hele 20 år etter han lagde sin forrige film i filmserien, ‘The Day of the Dead’. Denne filmen historien litt etter der forrige film slapp. Det nye med denne filmen er at noen zombier har utviklet mer tenkeevne, og med det ligner denne filmen litt på noen Planet of the Apes-filmer. Historien i filmen er ikke stort å skryte over og føles alt for enkel og litt smårotete. Helten Riley er både sympatisk og lett å relatere seg til, men med det følger også at han blir veldig forutsigbar. Kanskje hadde denne filmen vært en bedre film om vi hadde sett ting fra Zombienes ståsted istedet fra menneskenes. Det hadde blitt en vanskeligere film å lage, men det kunne blitt enda kulere i mine øyne.

Vi får se en god del kule ting i filmen. Alt åpner med zombier utenfor en kirke som står å vandrer rundt. De levende svarer med å skyte opp fyrverkeri for å avlede zombienes oppmerksomhet. Det er slik alle deres raid på landsbygda foregår. En armert bil med massive våpen er noe av det menneskene har stilt på beina for å hamle opp med zombier og være trygg når de er ute å skaffer forsyninger. Videre får vi mange forskjellige elementer. Filmen disker opp med nådeløse slagsmål i bur der zombier slåss mot levende uten våpen. Det blir flere temmelig groteske scener der innvoller og kroppsdeler spises av zombiene. Mot slutten får vi også litt kamper bosskamper mellom levende og døde.

Denne fjerde filmen i ‘Dead’-serien er ikke så verst gjennomført. Skuespillet er bedre, produksjonskvaliteten flottere og sminken best til nå. Men til tross for at George A. Romero gjør mye riktig i denne filmen synes jeg den kommer litt til kort på enkelte områder. Denne filmen er litt nestenbra, men har ikke den samme sjarmen som de gamle filmene. Dette minner om en rekke nyere skrekkproduksjoner, både når det gjelder effekter og andre skrekkklisjeer. Jeg merker at denne filmen er skapt i nyere tid. Blant annet forsøker filmen seg på såkalte ‘Jump Scares’. Det er flere scener der man tror det kommer til å skje noe skummelt, men så er det bare falsk alarm ved flere anledninger. Og man skvetter veldig når zombiene først dukker opp og overrasker en ung stakkar.

Dette er et forsøk på å ta konseptet til nye høyder, men sliter med en litt tynn og underfortalt historie. Midtdelen i denne filmen er noe treg. Det tar noe tid før filmen kommer skikkelig i gang. Filmen drar seg til mer og mer og bygger seg opp mot det store opprøret. Det er ekstra skummelt når zombiene har en hærfører som kan tenke for dem og lede dem i kamp. Barrikader som før holdt zombier borte er ikke gode nok lenger når de levende døde begynner å bli smarte nok til å komme seg igjennom slikt. Skurken er litt for hensynsløs og feig. Slutten er også passe forløsende. Noe som trekker filmen litt opp, selv om den er noe tradisjonell. Likte dog godt at helten i filmen, er beint rettferdig også mot de levende døde. Alt dette gjør at jeg ruller en veldig sterk treer på terningen for en underholdende, men noe ujevn film.

[ Foto/Copyright: UIP ]

- Survival of the Dead - Synet på de levende døde deler et øysamfunn i to
- Diary of the Dead - Videodagbok fra når de døde våkner til liv
- Day Of The Dead - Grotesk men mer rolig film i undergrunnen
- Dawn of the Dead - Dødelig action på kjøpesenter; tidenes kuleste zombiefilm!
- Night of the Living Dead - Zombie-klassikeren fascinerer og vemmer fremdeles

- Survival of the Dead - Synet på de levende døde deler et øysamfunn i to
- Diary of the Dead - Videodagbok fra når de døde våkner til liv
- Day Of The Dead - Grotesk men mer rolig film i undergrunnen
- Creepshow - Underholdende episodegrøsserklassiker!
- Dawn of the Dead - Dødelig action på kjøpesenter; tidenes kuleste zombiefilm!
- Night of the Living Dead - Zombie-klassikeren fascinerer og vemmer fremdeles

USA, Canada, Frankrike

Laurel Entertainment Inc., Atmosphere Entertainment MM LLC, Aurora Entertainment Corporation, Exception Wild Bunch, Romero-Grunwald Productions

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»