Anmeldelse av Being There, engelsk (britisk) film fra 1979

Drama, Komedie Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 12 år

Herlig om den enkle gartneren som møter politikerfiffen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.04.2017]

Gartneren Chance (Peter Sellers) har hele livet bodd isolert i et hus i Washington DC. Det eneste han vet om verden, er det han opplever gjennom å se på tv. Da herskapshusets eier dør, blir Chance kastet ut på gaten. Chance kan verken skrive eller lese og driver kun rundt gatelangs, uten noen å lage mat for ham. Hans første plan er å bli en gartner i noen annens herskapshus, men det er ikke så enkelt å få til. Ved litt tilfeldigheter fører Chance veier til en høytstående politikers bolig. Med dette utgangspunktet tar Chance sitt liv en uventet retning...

Denne filmen er herlig og genial på flere måter. Alt er lagt opp som et realt Oscardrama i bunn og gjennom den simple og fåmeldte hovedrollefiguren får filmen flere lag. De intelligente menneskene som omgir seg med rollefiguren Chance, liker hans sindige vesen. I lillegg snakker han bare om gartneryrket, som de tenker er metaforer for det de snakker om i alle sammenhenger. Og de andre dumme tingene som Chance missforstår eller spør dumt om, tar alle rundt ham som hans helt egen sans for humor. Dette 'booster' den simple rollefiguren til å bli en respektabel person i sin omgangskrets. Vi kan med andre ord si at Chance bokstavelig talt blomstrer.

Digger komikken i filmen som fikk meg til å le lenge og mye. Dette er en virkelig herlig forviklingskomedie som utvikler seg på samme måter som den lignende storfilmen ‘Forrest Gump’. Chance er en joker som ingen hadde tro på og ender opp i samfunnseliten. Han minner om Forrest Gump som rollefigur på flere måter. Han har lav intelligens og er en person som ikke skjønner at han gjør store ting. Han bare tilstede i livet og skjønner ikke helt å utnytte de muligheter som møter ham.

Liker den gode dramastemningen i filmen som løftes ekstra av Peter Sellers utsøkte skuespill. Sellers har vært med i mye bra filmer som ‘Dr. Strangelove’ og flere av de legendariske ‘Pink Panther’-filmene. Men selv om de nevnte filmene er gode filmer, så vil jeg si at dette er Sellers’ livs rolle. Han spiller virkelig Chance med en slik innlevelse og dobbel lag, slik at filmen fungerer som en kule. Jeg ser faktisk ikke for meg en skuespiller som kunne spilt denne rollen bedre enn nettopp Peter Sellers.

Jeg hadde ingen forventninger på forhånd, derfor ble denne filmen en stor overraskelse. Jeg digget filmen som føles både fornøyelig og lattervekkende på samme tid. Vekten mellom drama og komedie er hårfin, og heldigvis klarer filmskaperne å mestre denne balansegangen mesterlig. Regissør Hal Ashby gjør en god film som må sies å være en av hans beste filmer i karrièren. ‘Being There’ er en film jeg virkelig vil anbefale alle varmt å se. Personlig stod min filmopplevelse av filmen til en sekser på terningen, men selv om jeg digget filmen lurer jeg på om igjensynsverdien er like god er jeg litt i tvil på om filmen fortjener en sekser i filmanmeldelsen, men jeg klarer ikke straffe filmen, fordi jeg ikke føler noe kunne vært bedre gjennomført. Derfor blir det full pott fra meg også i filmanmeldelsen.

Omtalespalte: Klassiker

• Reel.com
  • 7M Pictures

England, USA, Japan, Tyskland

Engelsk, Russisk

BSB Entertainment, Lorimar Film Entertainment, Enigma, CIP, Fujisankei, NatWest Ventures, Northstar

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»