Anmeldelse av War, Inc., amerikansk film fra 2008

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 107 minutter

God satire!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 13.04.2017]

En politisk satire satt i det fiktive landet Turakistan. Et land okkupert av et privat amerikansk konglomerat, styrt av en tidligere visepresident.

War Inc. er en kullsort komedie satt i en alternativ fremtid, eventuelt virkelighet, som for undertegnede i alle fall ikke virker så fryktelig langt fra sannheten ut i fra dagens samfunn. Med tanke på hvem som sitter i det hvite hus for øyeblikket, så føles denne filmen brått veldig relevant til tross for at den kom ut i 2008.

Selvsagt er alle aspekter i filmen fra merkevarebygging til likestilling fryktelig overdrevet. Men hvem av oss har ikke benyttet seg av overdrivelse for å få frem et poeng. Jeg kjenner meg igjen i dette med private militærstyrker, nådeløs reklame eller merkevarebygging og å tvinge frem kjendisnytt uansett hvor håpløs situasjonen er ellers.

Samtidig er filmen morsom! Jeg tar meg i å humre gjennom nær sagt hele filmen, War Inc. har ganske så mange punchlines jeg synes er ganske så på kornet. En kan også merke det på skuespillerne, at dette er en film de synes var gøy og\eller viktig å lage - det er en følelse man får av å se filmen tenker jeg, når skuespillerne ikke "bare er der for pengene".

Apropos skuespillere, så er ikke rollelisten så aller verst heller. Hovedpersonen Brand Hauser spilles av John Cusack. Samtidig finner man også hans søster Joan Cusack, Marisa Tomei, Ben Kingsley Hilary Duff og Dan Aykroyd på rollelista. Det er en fin miks av skuespillere som utfyller hverandre bra.

Selvsagt har filmen også sine begrensninger. Ved siden av de kjente skuespillerne, så har birolle-innehaverne et ganske begrenset register å spille på. Kulissene ser billig ut - en får fort inntrykket av at alt er filmet på et lite område, til og med utendørsscenene føles innestengt på et vis. Til tross for sitt relevante budskap, så er det ingen film som legger seg på langtidsminnet i hjernen. Filmen kunne f.eks vært litt lenger, for å gi litt mer bakgrunnshistorie - litt mer kjøtt på beinet.

Men alt i alt...filmen er artig, og funker utmerket som cirka 107 minutters tidsfordriv hvis du har lyst til å se film, men ikke helt vet hva du skal se. War Inc. havner på en god 4 på terningen.

• Boxoffice.com
  • Hollywood.com
  • Seattle Times
  • Combustible Celluloid
  • USA Today
  • Chicago Tribune
  • New York Daily News
  • Filmcritic.com

New Crime Productions, Nu Image Entertainment GmbH, Millennium Films, B & W Films, Boyana Film Studios, Millenium

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»