Anmeldelse av Better Call Saul - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2015

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Better Call Saul - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2017]

I det sesong 2 starter er Jimmy McGill blitt en respektabel skrankeadvokat, men han føler seg ikke helt hjemme i de kjedelige korridorene og kontorene. Igjen får vi de konkurransen mellom brødreparet Jimmy og Chuck. Dette er seriens aller sterkeste kort manusmessig og fungerer knirkefritt i serien. De to brødrene er innbitte konkurrenter som forsøker å felle hverandre med alle triks i boken. Vi får en sesong med flere svik og frydefulle feider. Hvem drar det lengste strået til slutt? Jimmy er også en mann som har mange baller i luften, og noen ganger klarer han ikke alltid å lande alt han ønsker å få til. Det er duket for en ny omgang slu advokatunderholdning med vår ynglingsadvokat Jimmy McGill...

Det er bra utvikling i rollefigurene. Serien åpner i god gammeldags ‘Breaking bad’ stil med en litt kunstnerisk og naken men flott fotografert scene der en yngre Jimmy låser seg inne på et søppelrom. Vi får se hvordan Jimmy forsøker å flykte fra den grå hverdagen gjennom hele sesongen gjennom alle sine påfunn. Han fremstår også som et flott holdepunkt som vekker sympatien i oss fra første stund. Vi forstår hvorfor han gjør sine juksete luringkromspring, og skjønner at han er en mann som bryr seg om de rundt seg til syvende sist.

Jeg likte godt sesong 1 av ‘Better Call Saul’ og glemte helt å se sesong 2 da den kom. Da sesong 3 begynte å rulle ut episoder på Netflix, følte jeg det var på høy tid til å også se andre sesong av suksesserien. Første episode begynner svært rolig, men med en kul atmosfære. Igjennom sesongen får serien oss med på en reise. Vi ler litt, vi smiler litt, vi blir engasjert og det blir en del spenning med på kjøpet. Og selv om det tar noen episoder før sesongen setter seg, så er den kule følelsen fra første sesong tilbake. Første sesong skrapte overflaten av Sauls univers. Denne andre sesongen fortsetter å forme hovedrollefiguren.

Denne andre sesongen følger bra opp den første og gir oss mer av forhistorien til hvordan advokaten Jimmy McGill transformeres over til slik vi kjenner ham som Saul Goodman i Breaking Bad. Liker også godt den staute Mike Ehrmantraut som vi ble kjent med fra ‘Breaking Bad’. Han spiller en passe stor rolle i denne oppfølgeren og blir et fast holdepunkt for ‘Breaking Bad’-fansen. Men i front troner selvsagt Jimmy McGill øverst som den beste rollefiguren i serien. Han blir også overbevisende solid spilt av Bob Odenkirk som har den rette sjarmen, passe sluheten og det rette hjertet for å få en slik rolle til å skinne.

Det er alltid fornøyelig å tilbringe tid sammen med Jimmy. Serien har en del meget morsomme øyeblikk, som da Jimmy skal bortforklare for en klient hvorfor han har et hulrom under sofaen. Han kommer opp med den vanvittige forklaringen at klienten lager pirrende videoer der han sitter fullt påkledd i en pai. Enkelte scener er også mesterlige gjennomført som den tøft klippede scenen som viser de mange slipsene til Jimmy og hans fargesprakende dresser i kryssklipping med en oppblåst plastikkmann og en funky musikk lagt oppå det hele.

Om du likte ‘Breaking Bad’, så er ‘Better Call Saul’ en fin metadon for superserien. Spinoffen viser også litt muskler i andre sesong og har definitivt egne bein å stå på. Den fremstår som litt av en frisk godbit i serie-universet som utfordrer mange storserier som en kandidat til manges nye favorittserie i tomrommet etter ‘Breaking Bad’. Og selv om ‘Better Call Saul’ ikke er helt det samme mesterverket som storebroren, så er dette en drivende god TV-serie, som har bevist i to sesonger at den kan underholde bra. Likte også veldig godt slutten på sesongen som skaper et interessant utgangspunkt for neste omgang.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01

• Filtermagasin.no
  • Wall Street Journal
  • Vielskerserier.dk
  • Gamereactor.no
  • Kulturhore.wordpress.com

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»