Anmeldelse av The Last Journey, tysk kortfilm fra 2017

Animasjon, Kortfilm Spilletid: 10 minutter

Dinosaurmoro for barna

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2017]

Vi får en servert en verden med snakkende dinosaurer. Alt er satt til vår tid. Filmen følger det kaoset som oppstår under et voldsomt vulkanutbrudd. En mann ved navn Mikal, ser det som skjer og forsøker å komme med en hjelpende hånd...

Jeg liker godt animasjon og derfor var jeg spent på denne norske kortfilmen som omhandler en stor interesse i barndommen min, nemlig dinosaurer. Introen til filmen er sterkt influert av det 'Jurassic Park'-filmene har å by på. Dette giret meg litt ekstra opp før selve filmen begynte.

Filmen er laget som en attraksjonsfilm som skal vises i det omreisende underholdningsselskapet DinoWorld. Dette bærer også filmen litt preg av med noe vinklet materiale som skal passe inn i DinoWorlds plattform. Jeg hadde håpet på litt mer nerdete og magisk dinosauraction, men dette klarer likevel å holde fortet greit.

Dinosaurene er enkelt og barnevennlig skapt i form av en tegnefilm i segment med ‘Lillefot og vennene hans’. Men både bakgrunner, rollefigurer og animasjon er langt enklere i formen enn det Lillefot hadde å by på. Likevel klarer ‘The Last Journey’ å by på en passe fengende film med hjelp av mye stemningsskapende lydeffekter.

I dubbestemmene var det noe rusk. Jeg følte ikke stemmene hadde nok innlevelse i fremføringen. Barna blir nok passe trollbundet til tross for en god del klisjeer i både manus og måten å skape filmen på. Det gjør at man ser tvers igjennom filmen som voksen, men det er barna som er målgruppen for filmen, og de blir nok fornøyd.

Filmen er litt kort med bare 10 minutters spilletid, og det gjør at jeg aldri går lei filmen. Dette er tvers igjennom barnevennlig, og er også solid tilpasset de aller minste. Det er noe spenning i filmen, men den blir aldri for skummel, selv om noen dinosaurliv går tapt. Til tross for at lyden var bra, har filmen litt igjen å hente på det tekniske. Filmskaper Cato M. Ekrene skal dog ha for forsøket på å vandre inn i et helt nytt territorium, nemlig animasjonens verden.

Det kan være dyrt å lage god animasjonsfilm, og jeg må ta i betraktning at filmen sikkert ikke har hatt det største budsjettet, derfor ruller jeg en finfin treer på terningen. Jeg tror nok denne filmen passer som hånd i hanske inn i DinoWorld sitt opplegg og treffer bra for deres målgruppe.

- Kampen mot vekten - Interessant dokumentar med en modig kvinne i spissen

Les mer om kortfilmen