Anmeldelse av Apple Tree Yard - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2017

Thriller Spilletid: 60 minutter

Apple Tree Yard - Sesong 1: Påskekrim 2017, TV2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2017]

Alt begynner etter en høring i Underhuset. Vi følger den middelaldrende Professor Yvonne Carmichael. Hun lever et trygt og trygt liv sammen med sin forskerektemann. Men så dukker den mystiske Mark Costley opp. Han forfører Yvonne og får henne til å føle seg spesiell. De to får et seksuelt forhold. Men alt endres i det Yvonne blir voldtatt av en som har fått nyss om sidespranget hennes. Da kommer situasjonen ut av kontroll og hun opplever sitt livs mareritt...

Det er litt småspennende med det erotiske spillet mellom Yvonne Carmichael og Mark Costley, men så surres det til når hovedpersonen blir avslørt av en mann som voldtar henne og lover å fortelle om hennes sidesprang til ektemannen hennes om hun sladrer. Denne voldtekten blir vanskelig å takle for Yvonne og det gjør at det blir vanskelig å takle forholdet til elskeren hennes også. Hun begynner å føle seg utrygg alle steder også, og verre skal det bli.

Første episode er litt treg, og andre episode litt trist. Likevel blir vi med rollefiguren Yvonne igjennom det hun opplever av kriser. Og ting skrur seg gradvis til fra helt på slutten av første episode og utover. Thrillerstemningen i serien er veldig bra i en rekke scener fra andre episode og utover. I tredje episode kommer en ny tvist som gjør serien enda mer interessant. Serien blir mer og mer interessant utover i episodene. Slutten er også bra intens og alt oppleves som en helhetlig solid produksjon.

Serien er veldig proff på alle måter i alt fra kameraføring til klipp og regi. Skuespillet er også i toppklasse, særlig hos Emily Watson (Kjent fra Lars von Triers Breaking the Waves) som spiller gnistrende i hovedrollen. Alt er nydelig fotografert. Watson leverer en solid rollefigur som er hjerteskjærende å oppleve når hun kommer i vanskeligheter. Hennes rollefigur er også en komplisert rolle å spille og Watson kjører virkelig showet. Uten en Watson i storform, ville nok dette muligens falt helt igjennom. Hun er virkelig med å prege produksjonen.

Dette er en utradisjonell påskekrim på flere måter. Den har dog et krimelement, men ikke et typisk mysterium som du er vant til i klassisk krim. Dette er mer et thrillerbasert drama som bygger seg opp. Serien skårer også høyt på troverdighet. Liker at det er vanskelig å spå hvor dette tar veien underveis. Det blir med andre ord en del overraskelser underveis i serien. Alt i alt er dette en serie som leverer varene. Stor ‘cred’ til TV2 som er med på å utvikle hva en påskekrim kan være på norsk TV.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01