Anmeldelse av To helskrudde agenter (Nati con la camicia), italiensk film fra 1983

Action, Komedie, Eventyr Spilletid: 104 minutter

Agentkomedie med Bud Spencer og Terence Hill

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2017]

Filmen åpner med at Rosco Frazer (Terence Hill) står på rulleskøyter på landeveien. Etter at en lastebil nesten kjører ham ned tar han opp jakten på den ville føreren. På en diner langs veien finner han føreren og kommer i slagsmål. Der får han hjelp av fengselsfuglen Doug O’Riordan (Bud Spencer) som hjelper ham å slåss mot nærmest alle i dineren. De kjører så ut på veien med et vogntog sammen. Deretter blir de stoppet av politiet, men klarer å lure politimennene og stikker av fra stedet med første fly. Der er det egentlig ikke billetter igjen, men de utgir seg for å være Mr. Steinberg og Mr. Mason. Når de kommer på flyet blir de levert en koffert med en million dollar i og et hemmelig oppdrag. Klarer Rosco og Doug oppdraget som hemmelige agenter uten å bli avslørt? Det som i alle fall er sikkert er at dette blir deres livs opplevelse når de jobber undercover som superrikinger på et luksushotell...

Bud Spencer og Terence Hill er nok en gang sammen som stjerner i en film. Denne gangen er de kjeltringer som ved en tilfeldighet kommer inn i agentbransjen. Der skal de ut på et oppdrag fra å redde verden fra en superskurk som vil slette alle tall. Dette kan få uante konsekvenser og de to hovedpersonene ser at det kan gjøre deres million dollar verdiløse om skurken får gjennomført planen sin. Dette blir deres gulrot for å utføre oppdraget sitt og ikke bare stikke av med pengene.

Stjernene Bud Spencer og Terence Hill er med i ganske mange like filmer som ikke er lett å skille fra hverandre. Denne filmen er dog litt annerledes. Her er det en agentkomedie som lages, men likevel innenfor de faste rammene av action som vi kjenner fra de andre filmene til Bud Spencer og Terence Hill. Det er begynt å komme en del agentkomedier som parodierer James Bond og sammen med eksempelvis ‘Austin Powers’-filmene og ‘Spy’ er dette en av dem. Men i mine øyne er dette litt mer midt på treet enn de nevnte mer vellykkede agentkomediene.

Filmen består av en rekke artige påfunn, hendelser og typisk agenthumor. Filmen har til og med en egen versjon av Q fra James Bond og av ham får agentene dopapir som ser ut som vanlig dopapir. Det kan rives den ene veien og brukes som tau hvis den strammes den andre veien. I tillegg til dette får de en bil som er utstyrt med en rekke supertriks som de aldri helt har kontroll på selv. De får også teste en dametekkespray. Ellers møter vi en hel del rekke enkle og stupide rollefigurer underveis. Som hamburgerselgeren og is-selgeren som jobber henholdsvis for skurkene og agentene undercover. Hamburgerselgeren blir også forsøkt tvunget til å spise en hamburger med sin egen hånd i. Videre finner vi også en Ernst Stavro Blofeld-lignende (James Bond), skurk som klapper en hund, istedet for en katt.

Som action får vi den vanlige slåssingen fra Bud Spencer og Terrence Hill. Det vil si nevekamper med lydeffekter for å fremheve alle slag. Det blir mange harde slag, selv om slåssingen ikke er så supert koreografert. ‘Agentene’ får blant annet brynt seg på noen kampsportkarer som ser tøffere ut enn de er god til å slåss. Videre kan det også nevnes at Rosco Frazer er god på buktaling. Det blir det mye moro ut av sammen med en blind mann som nesten blir tatt av dage en rekke ganger i filmen, men merker ingenting.

Som film er dette ikke stort å skryte av reint filmteknisk. Filmen er imidlertid bra underholdende selv om den ikke føles som kvalitet tvers igjennom. Bud Spencer og Terrence Hill er to fyrer med god sjarmfaktor og mestrer den lette humoren fint som de actionstjerner de er. Filmen er herlig tullete og all logikk er glemt igjen hjemme. Det får vi blant annet oppleve gjennom et transportabelt toalett langt inne på land som tar rollefigurene langt ut på sjøen. Jeg ruller en grei treer på terningen for en film som gav meg litt latter og samtidig noe simpel action.

[ Bildene er privat skjermdump fra filmen og rettigheter tilhører filmselskapet ]

- Crime Busters - Usannsynlig, underholdende B-film-moro
- Trinity Is STILL My Name! - Den beste Trinity-filmen!
- They Call Me Trinity - To brødre kjemper mot korrupsjonen

Omtalespalte: B-film